Sociální podnik Pragulic zaměstnává bezdomovce

Sociální podnik Pragulic vznikl v roce 2012 po návštěvě zahajovacího večera soutěže Social Impact Award. Pragulic zaměstnává lidi bez domova jako turistické průvodce po Praze, snaží se o jejich zapojení do běžného života a dává jim tak šanci na návrat do společnosti. Projekt Pragulic se může pochlubit několika českými i mezinárodními cenami. Oba zakladatelé získali Mimořádné ocenění rektora Univerzity Karlovy za mimořádné výsledky v oblasti sociálního podnikání. Seznamte se s …

Tereza Jurečková, foto: Michal Cetkovský

Jmenujeme se Ondřej Klügl a Tereza Jurečková, oba jsme spoluzakladatelé sociálního podniku Pragulic, který zaměstnává lidi bez domova jako průvodce po Praze.

Jak vznikl projekt Pragulic?

Nápad založit sociální podnik, který pomůže bezdomovcům zapojit se do běžného života, vznikl po návštěvě zahajovacího večera soutěže Social Impact Award před třemi lety. Cestou domů jsme se spolužáky přišli právě na nápad zaměstnat bezdomovce jako průvodce Prahou, projekt jsme dopracovali, přihlásili ho do dalšího ročníku soutěže a vyhráli jsme. Naším cílem je nejen dát lidem bez domova šanci na výdělek a začlenění do společnosti, ale také bořit různé stereotypy o bezdomovectví, které jsou zakořeněné ve většinové společnosti.

Kolik průvodců pracuje v Pragulic?

V současné Pragulic spolupracuje s 8 lidmi bez domova a aktuálně plánujeme zaškolit nové průvodce. Všichni průvodci dostávají plat podle odpracovaných hodin, vedle toho se snažíme jim pomoci řešit i různé obtížné životní situace.

Popište prosím, jaké služby a pro koho Pragulic nabízí

Ondřej Klügl, foto: Michal Cetkovský

Pragulic umožňuje zájemcům z řad veřejnosti poznat a zažít svět lidí bez domova. Každý z našich průvodců má svou vlastní trasu, která je spojena s jeho životním příběhem. Robert je například velký nadšenec do vlaků, při jeho prohlídce se tak projedete motoráčkem ze Smíchova až k viniční usedlosti Cibulka. Honza zase miluje knihy, které zachraňuje z kontejnerů a v žižkovských a vinohradských antikvariátech hledá jejich nový domov. V nabídce si to své najdou všechny věkové kategorie. Právě „knihomol“ Honza pořádá prohlídky i pro školní třídy.

 

Jste jedineční v ČR? Inspirovali jste se při zakládání projektu v zahraničí?

Prohlidka s Honzou, foto: ©Pragulic

V České republice jsme jedineční, ve světě podobné aktivity existují. První podobný projekt vznikl v roce 2010 v Londýně, kde mají v současné době čtyři průvodce. Dále se nápad udělat průvodce z lidí, kteří znají i odvrácenou tvář města, uchytil v Berlíně a Paříži, od loňského roku provádějí bezdomovci zájemce také po Aténách. Dnes již existuje velké množství podobných projektů i v dalších evropských městech.

Jak se vyrovnáváte s hodnocením vaší činnosti?

Od zákazníků se snažíme získávat zpětnou vazbu pomocí dotazníku, který každému účastníkovi zasíláme. Návratnost není velká, ale poskytne nám alespoň základní přehled. Čas od času nám také lidé přímo napíšou, buď e-mail či vzkaz na FB. Hodnocení je celkově určitě pozitivní, nicméně je potřeba si uvědomit, že pracujeme s tématem bezdomovectví, které samo o sobě moc pozitivní není. Vedle kladného hodnocení nám jde spíš o to, abychom v lidech vyvolali nějaké uvědomění. Z praxe víme, že se lidé na prohlídky vracejí, případně je doporučují svým známým, což je bezesporu také dobrý signál.

S kým spolupracujete a kdo vás podporuje?

Praha
Praha, foto: ©Pragulic

Jsme sociální podnik, takže usilujeme o co největší ekonomickou udržitelnost a nezávislost – většinu provozu financujeme z peněz, které vybereme za prohlídky, nevyužíváme žádné granty či dotace. Určitě je ale fajn, když občas získáme nějaké peníze či služby na další rozvoj „nad plán“, například právě jako součást nějakého ocenění. Momentálně spolupracujeme například s advokátní kanceláří Taylor Wessing, dílčím způsobem také s mediální agenturou PHD.

Věnujeme se také menším marketingovým aktivitám, při kterých spolupracujeme s různými umělci. Dlouhodoběji například spolupracujeme s knihařskou dílnou SKOBA. Dárkové poukazy, které u nás mohou lidé koupit svým blízkým jako originální narozeninový nebo vánoční dárek, nám nakreslil výtvarník Jindřich Janíček. Naším nejnovějším „kolegou“ je rapper a výtvarník Vladimir 518, který má zkušenost s životem ve squatu a téma bezdomovectví mu není cizí. Pro Pragulic vytvořil návrhy pro limitovanou edici triček, jejichž koupí lidé přispějí na chod našeho projektu.

Co si myslíte o vztahu české společnosti k bezdomovcům? (hodnocení vývoje např. před 20 lety a dnes, počet lidí bez domova, muži x ženy)

Vztah české společnosti k bezdomovcům dnes určitě není dobrý. Vzpomeňme například na hesla nedávných předvolebních kampaní proklamujících vypořádání se s bezdomovci, jejich odsunem a podobně. Cítíme na jedné straně určitou nenávistnou a netolerantní náladu, na straně druhé pak i pozitivní záblesky, kdy se někdo snaží problém bezdomovectví rozumným způsobem řešit. Jak to se vztahem společnosti k bezdomovcům vypadalo před 20 lety, můžeme jen odhadovat, bylo nám tehdy 6 let. Nicméně, určitě jich nebylo tolik jako dnes, což sebou zřejmě přináší kapitalismus, ale pokud nějací byli, tak asi nedocházelo k jejich bezdůvodným napadáním či zapalováním podobně, jak se to děje dnes. Tyto události zřejmě o lecčem vypovídají. Obecně je na ulici více mužů, nicméně, ne všechny ženy bezdomovkyně mohou být na první pohled rozeznatelné a zjevné.

Jaké máte plány do budoucna?

Plánů máme hodně, rozhodně neusínáme na vavřínech. Kromě rozšiřování naší nabídky prohlídek Prahy bychom rádi expandovali i do dalších měst, což se nám již letos povedlo. Od května máme dva vyškolené průvodce z řad bezdomovců také v Českých Budějovicích, vedle Budějovic plánujeme rozjet prohlídky ještě v jednom městě. Snad se to podaří po prázdninách.

České Budějovice, foto: ©Pragulic

Získali jste mnoho ocenění – pochlubte se

Naše úplně první výhra – díky které vlastně vůbec můžeme existovat – byla v soutěži Social Impact Award v roce 2012. O rok později jsme ve Vídni převzali cenu za sociální inovace SozialMarie a také Cenu Nadace ERSTE za přínos sociální integraci. Pak jsme během roku 2013 ještě stihli získat ocenění v rámci Fidelity Future Impact Prize ve Švýcarsku. Spoluzakladatelka projektu Tereza Jurečková letos získala cenu EY Společensky prospěšný podnikatel roku a také Růžového delfína v soutěži Marketér roku. Oba, Tereza i Ondra, jsme společně letos obdrželi Mimořádné ocenění rektora Univerzity Karlovy za mimořádné výsledky v oblasti sociálního podnikání.

Kontakt

 

Pin It on Pinterest