Neziskovka radost 3.0 propojuje svět neziskovek a byznysu

Nezisková organizace radost 3.0 podporuje propojení lidí z neziskovek s profesionály z byznysu. Obě tyto skupiny jsou si navzájem potřebné a užitečné. Vznikla v roce 2009, kdy byl  i zahájen projekt Un Dia … Daruji jeden den, který běží dodnes. Tento projekt probíhá na základě praktických workshopů, kde se řeší skutečné případy – absolventi workshopů tak mohou řešit problémy své neziskovky rovnou na místě. Přečtěte si, jak celý projekt funguje, Seznamte se s …

Pavla GloserováJmenuji se Pavla Gloserová a jsem předsedkyní správní rady radosti 3.0. Několikrát do roka svolávám členy správní rady a společně s výkonnou ředitelkou Terezou Podhorskou se zamýšlíme nad dalším směřováním radosti 3.0. Oponujeme její plány, hodnotíme běžící rok, snažíme se dozorovat finanční plán a vymýšlíme, jak být v dalších aktivitách ještě lepší a jak přinášet lidem z neziskového sektoru zajímavé využitelné know how ze světa businessu. Vzhledem ke své profesi vytipovávám pro radost 3.0 potenciální nové lektory, kteří umí a chtějí své znalosti nechat nahlédnout lidem, kteří řídí neziskovky. Pracuji pro špičkovou firmu z oblasti Executive search Egon Zehnder, která hledá, hodnotí a doporučuje lidi na vysoké manažerské posty.

Představte nám radost 3.0

radost 3.0 vznikla s  myšlenkou podporovat lidi v neziskovém sektoru a propojit je s profesionály z byznysu. Byla založena v červenci 2009 a zároveň byl spuštěn vzdělávací projekt Un Dia… Daruji jeden den, který stále běží.

Z čeho vznikl název vaší organizace?

Název radost 3.0 vznikl takto: naše práce má být radost a proto jsme se zvolili slovo radost, ale to nám přišlo příliš všeobecné, a tak jsme se rozhodli zkusit popsat naši činnost vyjádřením čísel – 3.0 znamená verze radosti, „upgrade“ – kdy propojujeme lidi z komerční sféry s lidmi z byznysu – pomáháme vytvořit takový trojrozměrný vztah – my, dobrovolníci z byznysu a lidé z neziskovek.

(Na tuto otázku nám odpověděla paní Tereza Podhorská, která byla přímo u zrodu radosti 3.0 – Děkujeme!)

Jak velký tým lidí tvoří radost 3.0?

Je to především Tereza Podhorská, naše výkonná ředitelka a dobrovolně se zapojují mladí lidé, kteří pomáhají s organizací sérií workshopů. Pak jsou to 4 stálí členové ve správní radě, kteří se ale zapojují svými nápady a nepracují v radosti 3.0 denně.

 Jakým směrem se díváte do budoucna – kam směřuje radost 3.0?

Chceme, aby radost 3.0 byla nejlepší v přenášení těch špičkových postupů z řízení firem do světa neziskového sektoru.

Co považujete za největší úspěch ve vaší práci?

Skvělé reakce lidí, kteří prošli našimi workshopy a to, že zažili výjimečný čas a získané zkušenosti převádějí do každodenního řízení svých neziskovek, projektů.

Koho podporujete a proč?

Manažery, kteří řídí neziskové organizace. Oproti nim mají manažeři v byznysu tu výhodu, že do nich firma investuje, jezdí na drahá školení do zahraničí, mají své placené mentory, mají za kým zajít, když řeší nový a komplexnější problém. Firma investuje do svých lidí, protože je to jednak motivace a jednak se jí to vrátí, protože ta firma pak lépe funguje. Myslíme si, že v neziskovkách tohle úplně není. Někdy na to scházejí finance, někdy přístup ke skvělému vzdělávání a někdy prostě jen škodí častá fluktuace. V samotné organizaci se znalost a zkušenost nekumuluje, lidé přicházejí a odcházejí s projekty, nebo jdou za jinou zkušeností, senioři profesionálové se nechávají utéct.

Představte nám své projekty

Hlavním naším „produktem“ je vzdělávací program Un Dia … Daruji jeden den – je určen pro management neziskových organizací z České republiky bez ohledu na zaměření a region. Praktické workshopy s konkrétními výstupy použitelnými hned v praxi vedou dobrovolníci z byznysu, špičky ve svém oboru. Obvykle je odvezeme na nějaké místo, kde jsou odtrženi od svých týmů, počítačů a telefonátů a tráví dva dny interakcí s naším lektorem. Nejde o jednosměrné přednášky, ale o společnou práci. V kruhu se řeší i skutečné případy – problémy z jejich organizací.

Jak získáváte nové spolupracovníky – lektory?

Oslovujeme profesionály, o nichž předpokládáme, že umějí a chtějí předat něco ze svých zkušeností. Snažíme se je přesvědčit, že to bude přínosné i pro ně a že to je skvěle vynaložený čas. Většinou se nám to daří.

Proč pracujete v neziskovém sektoru – co vám to přináší?

Přímo v něm nepracuji, ale snažím se takto pomoci, protože věřím v sílu neziskového sektoru, strhává mě jeho nadšení. Už pár let jsem si v hlavě pohrávala s myšlenkou, jak lépe sblížit ty na první pohled nesmiřitelné světy. Naškrobené manažery s přeplněným diářem, co neumí, nebo nechtějí přibrzdit a udělat něco, co nepřinese body pro jejich výsledovku či pro ně osobně, ale podvědomě cítí, že je dobré něco udělat pro společnost. A barevné rozevláté a někdy příliš „v dobru uvíznuté“ bytosti z neziskovek, které si o těch prvních nemyslí vůbec nic dobrého a snaží se změnit svět na vlastní pěst a někdy objevovat už dávno objevené. Principy řízení lidí, času, peněz a projektů jsou přece stejné v obou světech. A proto mě nadchlo připojit se do týmu radosti 3.0 a napomáhat tomu, aby se navzájem od sebe učili. Tak jako já se mohou lidé z byznysu nechat nakazit nadšením a radostí.

Jak vnímáte spolupráci mezi ziskovým a neziskovým sektorem v České republice?

Věřím v ni a myslím, že by měla být intenzivnější. V zahraničí jsou tyto světy mnohem „propustnější“ i z hlediska kariéry. Lidé do neziskovek chodí pracovat z firem a opačně. Existují platformy, které dokonce zapůjčují na projektové bázi na rok, půl roku profesionály z businessu s konkrétním úkolem v neziskovce. Je to obohacující a obrušuje to prvoplánové dělení lidí ve společnosti na „komerčáky“ a „dobrokonače“ a vede k lepším výsledkům, větší profesionalitě v neekonomické sféře.

Kdo vás podporuje, inspiruje a kdo vám pomáhá?

Nemohu jmenovat některé a jiné zamlčet, především ti, kteří darují svůj den a přijdou mezi nás vést workshop. Samozřejmě pak ti, kteří nás podporují finančně. Mě osobně inspiruje britská platforma OnPurpose, která přivádí manažery do neziskové sféry na střednědobé projekty a vychovává leadery v sociálních organizacích kontinuálním tréninkem a mentoringem.

Kontakt

  • jméno, příjmení, funkce: Pavla Gloserová, předsedkyně správní rady
  • e-mailová adresa: pavlagloser@gmail.com
  • adresa organizace, telefon: Malá Štupartská 7, Praha 1, 110 00; 777 777 077
  • webové stránky radost 3.0

Pin It on Pinterest