Dostali jsme e-mail s prosbou o dar. Myslíme si, že to šlo udělat líp

Nedávno jsem kontroloval složku s nevyžádanou poštou a našel jsem mail, který se vymykal typickým spamům. Jako odesílatel byla uvedena nějaká česká služba, v předmětu jsem zaregistroval „občanské sdružení“. Po kliknutí na mě vykoukl několikaodstavcový e-mail, který mě po přečtení inspiroval k sepsání tohoto článku. Protože si myslím, že je to ukázkový příklad, jak zkazit, co se dá (samozřejmě v dobré víře).

Na začátku musím uvést, že kritika je míněna v dobrém a snažím se uvést také to, jak to měla organizace udělat lépe. Mohu se mýlit. Přál bych si ale, aby mi nebylo vytýkáno, že mám jen chytré řeči a že je to těžké. Je to těžké, dělám něco trochu podobného přes dva roky a udělal jsem hodně chyb. Proto ostatně píšu tento blog a tento článek. Odkaz na článek posílám do onoho sdružení XYZ. Původní článek jsem psal se jmény, ale nakonec jsem se rozhodl informace anonymizovat. Nechci, aby to působilo osobně, zaměřuji se pouze na formu a obsah mailu, ne subjekt, který ho vytvořil.

Nepovedený fundraisingový e-mail

Mail má mnoho nedostatků

Po přečtení mailu mám pocit, že všechno, co lze udělat špatně, bylo provedeno. Nevidím na mailu nic, co by mě – jako potenciálního dárce – mělo přivést k tomu nejdůležitějšímu: daru. Projdu to postupně.

Forma e-mailu je neatraktivní, nudná, nevymyká se běžným spamům. To je taky naprosto zásadní věc- mail bych vůbec nečetl, kdybych ručně nekontroloval nevyžádanou poštu; byl klasifikován jako spam (byl tak označen na straně příjemce, tedy Googlu). Skončil v koši.

Předmět mailu zní Občanské sdružení XYZ – info, což je vzhledem k účelu zcela nevyhovující. Předmět prodává, já podle něj a podle odesílatele určuji důležitost mailu a čas, který si zaslouží. Běžný uživatel by podle mého klikl, jen pokud by byl opravdu hodně zvědavý (a pokud by se k němu mail vůbec dostal).

Tragédie je odesílatel, kterým je koupená služba MojeLinka.cz. Měla by vrátit peníze, protože velká část viny padá na ni. Nejenže je uvedena jako odesílatel ona a ne zadavatel, ale ještě má zcela tuctový a zaměnitelný název-nenázev MojeLinka.cz INFO a e-mail system@moje-linka.cz. Zřejmě to je důvod, proč se zpráva dostala do nevyžádané pošty – pokud to takhle ta firma dělá vždycky a spamuje český internet, nedivím se. Zpráva kvůli tomu vůbec nebyla doručena ke čtenáři.

MojeLinka.cz je mailingová služba – začalo od nich chodit více e-mailů. Vždy stejný odesílatel, ale jiný „zákazník“ (obsah). Výběr této firmy považuji za špatný.

Odkazy v textu musí fungovat

Jako první je v e-mailu věta „Máte-li problém s zobrazením emailu, klikněte zde.“ Pominu gramatické chyby, které čtenář vnímá jako problém na straně žadatele, ne firmy zajišťující rozesílku. Odkaz vede na přihlašovací formulář (popisky anglicky), kam mám zadat svou adresu, kterou chci odhlásit. To nemám rád, protože někdy nevím, kterou adresu mají a jestli jsou tyto formuláře skutečně odhlašovací (může se stát, že se tak naopak přihlásíte). Nicméně odhlášení proběhlo.

MojeLinka - anglický formulář

Bylo by to v pořádku, kdyby ten odkaz měl vést na odběr služby. Jenže on nabízí jinou formu zobrazení e-mailu! Posílá tak čtenáře pryč, místo aby mu nabídl online verzi zprávy. Nečekané.

Reklama je nevkusná!

Odkaz na odhlášení novinek, akcí (!) a soutěží (sic!!!) je na konci e-mailu. Vede opět na formulář, kde si člověk má aktualizovat svůj účet u služby MojeLinka.cz – to je absurdní. Na posledním řádku, kde má být hlavní výzva k akci, je reklama na službu MojeLinka. V kontextu účelu, kvůli kterému e-mail vznikl, je toto naprosto nevkusné. Text ve zprávě je všude stejný (neformátovaný), takže reklamu nejde rozlišit od obsahové části. Nevhodné. Toto si měl zadavatel vyzkoušet, než službu objednal.

Vím, že je také u neziskovek běžné nakupovat tyto služby. Přesto je ale reklama důvodem, který mě vede k dotazu, zda na tohle peníze mají… Nebo když neumí správně vybrat firmu pro mailing, jestli budou umět spravovat peníze, které po mně chtějí. Působí to na mě nedůvěryhodně.

Obsah musí oslovit

Je velmi těžké napsat dobrý text, který potenciálního dárce osloví. Neumím to, učím se. Vím už, že správná prosba

  • nemá být zaměřena na organizaci, ale na dárce: e-mail mluví o tom, co všechno občanské sdružení dělá;
  • má obsahovat výzvu k akci (call2action): zpráva ji de facto neobsahuje – „Chceme Vás tímto požádat, zda byste mohli [osobu] podpořit „, co mám udělat, když chci darovat?
  • musí bezpodmínečně obsahovat kontaktní informace a informace o tom, kdo zprávu píše: e-mail je veden v první osobě množného čísla a podepsána je paní [příjmení]; kdo to je, jakou pozici zastává ve sdružení, proč píše právě ona?
  • měl by obsahovat emoce, protože ty pohnou dárcem: čekal jsem jich trochu nekritické množství, ale kupodivu je mail spíše střídmý a strohý
  • na škodu není obrázek, fotka, barvy, zvýraznění textu: nic z toho zpráva neobsahuje
  • a hlavně: kromě toho , že chybí jasná výzva, není uvedeno ani číslo účtu!

Tím, že chybí konkrétní prvky, na mě zpráva působí jako hoax. Ale není, bohužel jde o dobře míněný pokus o pomoc.

Prosba musí obsahovat jasnou výzvu k akci, bez ní ztrácí smysl.

Smrtelné chyby

Pomíjím další skutečnosti, jako např. že žádají o pomoc neziskovku – to mi přijde zvláštní. Dá se to ale přičíst na vrub koupené databázi adres, resp. službě MojeLinka. To bych ještě pochopil. Nicméně celkově je ta zpráva nepoužitelná a jsem přesvědčený, že jsou to vyhozené peníze. To se samozřejmě nevylučuje s tím, že určité procento lidí na to zareaguje a daruje nějakou částku. Nevím, kolik adres ospamovali, ale tipuju, že průměrná výše daru nebude – vzhledem k počtu adres – příliš vysoká. Celková částka by mohla být větší, kdyby se textu zprávy věnovala větší péče (připouštím existenci zázračného superdárce). Snažil jsem se o databázi adres zjistit víc na stránce MojeLinka.cz, ale informace tam vůbec nejsou.

Stačilo jen napsat ten mail líp a vybrat lepšího dodavatele. Myslím si, že to není tak těžké. Pokusím se o to a v příštím článku svou verzi zveřejním.

3 komentáře u „Dostali jsme e-mail s prosbou o dar. Myslíme si, že to šlo udělat líp“

  1. Dobrý den, velice mne zaujal váš kritický článek, protože právě na kritizovanou společnost jsem se chtěla obrátit s možností rozeslání naší prosby o sponzorskou pomoc. Mám připravený text, myslím, že dle vašich pokynů 🙂 a moc bych si přála, kdybyste byl ochotný si jej přečíst, posoudit, zda by zapůsobil a eventuálně mi poradit, na koho se s jeho rozesláním mám obrátit. Moc vás prosím, buďte tak hodný a dejte mi vědět, zda budete ochoten mi poradit. Předem děkuji a přeji pěkný start do nového týdne.
    S pozdravem Bělohlávková Gabriela

Komentáře nejsou povoleny.

Pin It on Pinterest