Jak může neziskovka navázat spolupráci s firmou IV.
Poslední díl seriálu paní Zdenky Vymětalové Jak může neziskovka navázat rovnocennou spolupráci s firmou, aby se výhodná spolupráce rozjela a byla přínosná pro obě strany. V dnešním vydání pokračujeme čtvrtým dílem s názvem Připravte se a jednejte a posledním dílem Spolupracujte.
Třetí díl díl seriálu Jak může neziskovka navázat rovnocennou spolupráci s firmou Koho oslovit? si můžete přečíst na našem webu.
4. Připravte se a jednejte
Nutná je příprava předem: sesumírujte body 1 a 2 našeho seriálu. Stručně, přehledně, srozumitelně. Zkuste je přednést kolegům.
Zjistěte si informace o firmě! Přicházíte-li k nim, měli byste „vypadat“ jako oni. Je to firma, kde se chodí v oblecích a kostýmcích? Oblečte se tak. Je to firma, kde je uvolněný styl? Je to firma, kde se chodí v riflích? Vaším cílem musí být vypadat z hlediska formálnosti stejně jako oni, maximálně o stupeň výš. Opět tím dáváte najevo profesionalitu.
Připravte si podklady, které můžete zástupci firmy nechat. Vytiskněte návrh nabídky, vezměte leták o službě, připravte vizitky apod. Něco tam po vás musí zůstat. V jednání postupujte ideálně následovně:
1. Váš úvod
- stručné představení sebe
- stručné představení organizace (držte se racionálních informací – jak dlouho fungujete, kde působíte, jaké je vaše poslání a činnost; vyhněte se emocionálně podbarvených informacím; nezabíhejte do podrobností – co zástupce firmy zaujme, na to se doptá)
2. Dialog
- proč přicházíte (proč jste si vybrali tuto firmu)
- proč přicházíte (co chcete a co můžete nabídnout)
- ptejte se! (navazujte dialog)
- ptejte se, zda se chtějí ptát (dejte prostor pro dotazy – snažte se navodit „pracovní atmosféru“, ve které „projednáváte váš návrh“)
- mějte připraveny varianty (variujte, co můžete nabídnout a ptejte se, co by chtěli – zkuste zjistit potřeby, na které byste svou nabídkou mohli reagovat)
- dělejte si poznámky!
3. Domluva
- z jednání by měl být závěr
- hned na první schůzce nemusí dojít k dojednání spolupráce – snažte se zůstat v kontaktu, nebo vyvolat nějakou akci („tyto informace vám doplním emailem“, „jakmile to příští týden projednám, mohu se zde třeba v pátek zastavit“)
- dělejte si poznámky!
4. Závěr, rozloučení
- poděkujte za čas
- zopakujte domluvenou akci („ozvu se“, „pošlu“, „přijdu“…)
5. Sepište si to
- sepište si, jak to probíhalo – jaký jste měli z jednání pocit, na čem jste se domluvili, co se zástupci firmy líbilo
- sepište si, co vás při jednání napadlo – nové možnosti co nabídnout, informace z firmy, které by pro vás mohly být při budoucím jednání důležité, jména, která padala apod.
6. Dejte zpětnou vazbu
- druhý den pošlete e-mail – ještě jednou poděkujte za setkání a proveďte akci (buď pošlete rovnou to, na čem jste se domluvili, nebo ujistěte, že se stane to, na čem jste se domluvili – „a dle naší domluvy se za vámi stavím zase příští pátek“)
7. Čekejte
- mezitím inovujte svou taktiku oslovování a jednání

5. Spolupracujte
Pokud bylo jednání úspěšné, opravdová práce vás teprve čeká. Navázat spolupráci je jednodušší, než ji udržet. O spolupracující firmu se musíte starat. Nestačí jen pravidelně žádat, ale také pravidelně informovat a zvát. Ale to už je na další článek…
Pokud jste dočetli až sem, mělo by vám být jasné, jak oslovit firmu a navázat s ní spolupráci:
1. Definujte (ideálně v týmu), proč chcete firmu oslovit. Co po firmě budete chtít a proč to budete chtít. Zapište si to!
2. Definujte (opět ideálně v týmu), co můžete firmě nabídnout. Hledejte propojení. Zapište si to!
3. Zjistěte, s kým se sejít.
4. Sejděte se.
5. Spolupracujte.
Celá seriál o navázání spolupráce mezi firmou a neziskovkou Jak může neziskovka navázat rovnocennou spolupráci s firmou od paní Zdenky Vymětalové si můžete přečíst na webu Deník neziskovky.
Pingback: Jak může neziskovka navázat spolupráci s firmou III. | Deník neziskovky