Hnutí FAIRTRADE slaví 25 let od svého vzniku

Sdílet
Čas čtení: 2 minuty

Světové fairtradové hnutí slaví 25 let od vzniku holandské organizace Max Havelaar, která uvedla první logo označující fairtradové výrobky. Systém jednotného značení umožnil distribuovat toto zboží do široké obchodní sítě a vedl k rychlému rozvoji trhu s fairtradovými produkty. Známka FAIRTRADE® je dnes nejznámější a nejrozšířenější etickou známkou na světě. Roční obrat produktů označených zelenomodrým logem přesahuje 4,8 miliard euro a prodávají se v 125 zemích světa.

Co je fair trade?

Fair trade je způsob obchodu, který zaručuje pracovníkům z rozvojových zemí spravedlivou odměnu za jejich práci. Pěstitelé a řemeslníci v rámci fair trade dostávají za svou práci takovou výkupní cenu, která odpovídá nákladům na výrobu a zaručuje jim důstojný život. Mezi základní principy fair trade patří férové obchodní podmínky, dodržování lidských a pracovních práv, šetrnost k životnímu prostředí nebo vyplácení tzv. sociálního příplatku, který je investován do projektů místního rozvoje. Fairtradový výrobek lze rozpoznat například podle označení ochrannou známkou FAIRTRADE® na obalu.

Z historie

V roce 1988 se hrstka holandských průkopníků společně s mexickými pěstiteli kávy rozhodla jít proti proudu a uvedli na trh značku Max Havelaar s logem garantujícím spotřebitelům, že farmáři dostali za svou kávu spravedlivě zaplaceno. Fairtradovým výrobkům, které se do té doby prodávaly pouze ve specializovaných obchodech, se tak otevřela cesta do běžné maloobchodní sítě a během několika měsíců dosáhla v Nizozemí spotřeba fairtradové kávy 2 % z celého národního prodeje kávy.

„Měli bychom se sklonit před tímto geniálně jednoduchým nápadem a před odvahou, se kterou se do toho pustili, i když odevšad slyšeli, že to nemůže fungovat, a že to nikoho nebude zajímat. Optimisté měli pravdu,“ okomentovala tuto událost Molly Harriss Olsen, předsedkyně Fairtrade International.

Fair trade produkty
Fair trade produkty

Fair trade v České republice

V České republice se řemeslné fairtradové výrobky objevují zhruba od poloviny 90. let minulého století, první potravinové produkty s certifikací Fairtrade se k nám dovážejí od roku 2004. „Mezi nejvyhledávanější produkty patří káva, která v současnosti tvoří 67 % českého fairtradového trhu. Nově se u nás objevují kosmetické produkty nebo produkty z bavlny. Některé významné druhy fairtradového zboží v českém prostředí stále nejsou příliš rozšířené – jako například čerstvé ovoce nebo řezané květiny. Pro úspěch prodeje fairtradových produktů je klíčové povědomí veřejnosti, které je oproti zahraničí dosud poměrně nízké – označení FAIRTRADE® rozeznává kolem 30 % českých spotřebitelů,“ říká Hana Chorváthová, ředitelka Fairtrade Česká republika.

Zajímavosti o fair trade:

  • Na světě je 1 149 fairtradových výrobních organizací v 70 zemích.
  • Prvním fairtradovým produktem byla káva z Mexika. Prodávala se v holandských supermarketech v roce 1988 pod značkou Max Havelaar.
  • Největší podíl fairtradových pěstitelů a výrobců je v Keni, a to 14 %.
  • Velká Británie je v současnosti největším fairtradovým trhem s ročním prodejem 1,9 miliard euro.
  • Přes 80 milionů euro fairtradových prémií bylo loni rozděleno fairtradovým pěstitelům a výrobcům na investice do jejich komunit a obchodních aktivit.
  • Více než 60 % malých výrobních organizací prodalo přes polovinu své produkce v systému Fairtrade.
  • Mnozí fairtradoví výrobci mají rovněž certifikaci BIO – až 54 %.
  • Zástupci fairtradových výrobců nyní tvoří 50 % valného shromáždění Fairtrade International a sami tak určují směřování mezinárodního systému.

Další zajímavé informace najdete na webu.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *