Paretovo pravidlo – 20 na 80 – platí vždy, víte o tom?

Sdílet
Čas čtení: < 1 minuty

Zjistili jste, že z vašich stabilních dárců přispívají pořád ti stejní, i když oslovíte mnohem větší skupinu? Má většina vašich klientů zájem o pár základních služeb, ale pak je pár zájemců, kteří toho chtějí mnohem víc? Buďte klidní, je to normální a platí to obecně. Dokonce je na to poučka.

Říká se jí Paretovo pravidlo podle italského ekonoma a sociologa Vilfreda Pareta. Ve zkratce říká, že 20 % vašich zákazníků odebírá 80 % služeb; zbylých 20 % služeb odebírá zbývajících 80 % zákazníků. Lze ho aplikovat na mnoho činností, typicky obchodních:

  • většinu tržeb realizuje pár klíčových zákazníků, zbylí zákazníci si “vymýšlejí” a moc toho neutratí
  • zásadní jsou pro vás velké dary několika málo dárců; většina dárců daruje symbolické částky
  • 20 % příčin vytváří většinu problémů, které musíte řešit
  • řešení 20 % problémů vyžaduje 80 % času, zbylých 80 % se vyřeší rychle (jen chtít ;-))

Nemusíme se bavit jen o odběru služeb, může jít také o opačný průběh, tedy poskytování služeb vám. Službou zde myslíme nákup, ale také třeba odběr newsletteru. Pravidlo se vztahuje na předem určenou skupinu osob, tedy 100 %.

Principem tedy je, že malý počet zákazníků (klientů, příjemců, posluchačů, návštěvníků) odebere většinu toho, co jste připravili. Na většinu pak zbude málo – ale paradoxně to nevadí, protože na obou stranách se vždy dosáhne sta procent: Nebudete mít jen tak více velkých odběratelů služeb, a většina drobných odběratelů nebude chtít odebírat víc. Pokud připravíte více služeb nebo je chcete rozvíjet, musíte navýšit celkovou množinu sta procent a tedy sehnat malý počet významných odběratelů nebo velký počet nevýznamných odběratelů.

Obojí je pracné, to první asi pracnější, ale zároveň výnosnější. Týká se to také (hlavně a zejména) finančních zdrojů. Paretovo pravidlo funguje a platí stejně jako gravitační zákon. Je dobré na to myslet, když hledáme nové cesty a vymýšlíme nové projekty.

3 komentáře: „Paretovo pravidlo – 20 na 80 – platí vždy, víte o tom?

  • Pingback: Bostonská matice - klíč k vašim finančním zdrojům | Deník neziskovky

  • 28.9.2016 (11:48)
    Trvalý odkaz

    Ahoj 🙂 Pekný článok. Rád by som poukázal na to, že paretovo pravidlo je čisto praktická vec, nie nejaká teoretická poučka. Tu je reálna ukážka ako princíp použiť v online podnikaní. Človek by sa mal zamerať na:

    1. Najčítanejšie články – zdroje návštevnosti. Čo robiť? Upraviť nadpis, perex, txt, pridať výzvu k akcii. Napísať pokračovanie. Napísať nový článok a niečo rozobrať do podrobností.

    2. Kľúčové slová. Čo robiť? Pridávať obsah. Skvalitňovať obsah a šplhať sa po priečkach. Hľadať nové možnosti inzercie.

    3. Články na 1-2 stránke v Googli. Treba optimalizovať práve tieto články, namiesto písania nových. Lebo ak sa s tým človek pohrá, s ľahkosťou sa dostane na vyššie pozície.

    4. Najnavštevovanejšie sekcie webu. Zistíme, o čo je najväčší záujem a budeme písať práve to. Ďalej môžeme zistiť, ktorá cieľová skupina nakupuje najviac a začať sa na ňu orientovať.

    5. Pohyby návštevníkov po webe. Rozumejú štruktúre webu? Vidia celé menu? Klikajú alebo neklikajú na odkazy? Prípadne často idú na hlavnú stránku? Tak ju treba optimalizovať 🙂

    A veľa ďalších vecí. Takto sa dá s minimom správne vybraných činností dosiahnuť maximálny efekt 🙂

    Reagovat
    • 29.9.2016 (12:38)
      Trvalý odkaz

      Mišo, děkujeme za komentář, plně souhlasím, Paretovo pravidlo je základní měřítko a pomáhá v rozhodování a plánování. Škoda, že nepatří mezi obecné znalosti.

      Reagovat

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *