Ředitel o.p.s. a jeho vztah k organizaci (jak to vidí zákon)

Sdílet
Čas čtení: 2 minuty

V prosinci 2011 jsem se zúčastnil semináře, který v Olomouci pořádala společnost Neziskovky.cz. Přednášejícím byl Mgr. Petr Vít, právník s organizací spolupracující. Na setkání jsme šel s očekáváním, že se dozvím, na co si dát pozor, a s obavou, že jsem si na něco pozor nedal.

Ředitel o.p.s. je statutárním zástupcem organizace

Povinnosti ředitele o.p.s. definuje zejména zákon 248/1995 Sb. O obecně prospěšných společnostech v aktuálním znění (novela vstoupila v platnost 1.1.2011 a již jsme měli příležitost si její důsledky užít). Některé náležitosti novela zákona upravila, zejména učinila z ředitele statutární orgán společnosti. Je to výrazná změna, protože ředitel statutárem nebyl a je, kdežto správní rada statutárem byla, ale už není. Dochází nejen ke komplikaci ve vztazích, ale i matení třetích stran (např. úředníci různých úřadů o ničem z toho obvykle nevědí).

Mimojiné z toho vyplývá, že správní rada pozbyla kus vlivu na ředitele, ten svou pozici posílil. V organizacích, kde vztahy mezi SR a ředitelem příliš nefungují, to může být veselé. Nicméně SR má na ředitele zásadní páky: jmenuje ho, odvolává a stanovuje jeho odměny; schvaluje také některé právní úkony, nicméně ředitel se tím nemusí řídit (anžto je statutární zástupce).

Smluvní poměr ředitele o.p.s.

Jednou z věcí, která v praxi není zrovna jednoduchá, je smluvní vztah ředitele. Klíčové je, že ředitel nesmí vykonávat svou funkci na základě pracovní smlouvy, zákon ukládá “smluvní poměr“. Zákoník práce určuje podmínky (nadřízenost a podřízenost), ze kterých vyplývá, že statutární orgán nemůže být nikomu podřízen. (V diskuzi padl příklad z praxe: Pokud např. OSSZ tvrdí, že se má kvůli odvodům uzavřít pracovní smlouva, nemá pravdu.)

Ředitel nesmí mít pracovní smlouvu na pozici “ředitel organizace”.

Ředitel může mít pracovní smlouvu např. jako projektový manažer a za tuto práci získávat plat. Nemůže však mít pracovní smlouvu na pozici ředitele. Mgr. Vít doporučuje použít příkazní smlouvu (ObčZ), nebo mandátní smlouvu (ObchZ), nebo inominátní smlouvu (ObčZ, nepojmenovanou, atypickou, šitou na míru). Práce, na niž se uzavírá mandátní smlouva, nesmí být bezplatná, ostatní ano (nutno ověřit, vycházím z poznámek v diskuzi).

Odměny řediteli stanovuje správní rada. V zájmu transparentnosti se doporučuje, aby byla odměna ředitele zveřejněna. Výše odměn a jejich frekvence není nijak stanovena, tzn. může být symbolická nebo žádná. Ovšem prý existují organizace, kde je výkon ředitele měřen a hodnocen. 🙂 Jak to funguje ve vaší organizaci?

Na poznatky ze semináře ještě navážu v dalších článcích, téma je to široké a dlouhé.

Zdroje a další informace

 

5 komentářů: „Ředitel o.p.s. a jeho vztah k organizaci (jak to vidí zákon)

  • 16.5.2016 (12:20)
    Trvalý odkaz

    Dobrý den,

    měla bych dotaz- Nese ředitel o.p.s. právní odpovědnost za nesprávně vedené účetnictví ? V o.p.s. je zřízena tříčlenná správní rada a tříčlenná dozorčí rada. Ředitel této o.p.s. má velmi ztížený přístup ke kontrole hospodářských transakcí, zakladatel i správní rada se k poskytování podkladů a informací o hospodaření staví odmítavě. Jedná se o soukromé školské zařízení, které má ke své hlavní činnosti zřízenou ještě dodatkovou činnost / nesouvisející se školstvím/

    Mnohokrát děkuji za odpověď.

    Reagovat
  • 16.5.2016 (13:16)
    Trvalý odkaz

    Dobrý den,
    paní Jirásková,

    jsem přesvědčen, že ředitel zodpovídá také za správně vedené účetnictví, a to s odkazem minimálně na povinnost spravovat organizaci s péčí řádného hospodáře. Nedovedu si představit, jak by mohl této povinnosti dostát, pokud by mu byla odpírána možnost úkolovat účetního a dozorovat řádné vedené účetnictví. Já to chápu obráceně, než popisujete – SR a DR dle mého kontroluje činnost ředitele, nikoliv ji omezuje (nemá na to zákonné páky). Rady by tedy měly vyžadovat, aby bylo účetnictví v pořádku, protože přesně to je – dle mého názoru – povinností ředitele.

    Od roku 2009 jsem ředitelem Liberix, o.p.s.

    Reagovat
    • 16.5.2016 (13:50)
      Trvalý odkaz

      Děkuji za odpověď,

      dávám Vám za pravdu, ale v tomto případě je to opravdu komplikované- jedná se o školské zařízení, s tříčlennou správní a tříčlennou dozorčí radou- vše rodinní příslušníci – nový ředitel /cizí/nastoupil v říjnu loňského roku a zjistil, že jsou dluhy v úhradách fa, ve školném, že nebylo provedeno vyúčtování přijaté dotace apod.Chtěl tedy podklady, najal si novou účetní firmu, ta ovšem zjistila vážné nedostatky,a komunikace s předchozí účetní firmou je velmi těžkopádná..Nedodali inventarizaci účtů- nelze tedy správně stanovit počáteční stavy a začít vést účetnictví v souladu se zákonem..
      Řediteli bylo majitelem sděleno, aby se věnoval škole a o hospodaření se nestaral.
      Z toho důvodu zjišťuji, v jak moc velkém problému se ředitel nachází.
      Děkuji..
      S pozdravem Ladislava Jirásková

      Reagovat
  • 31.8.2016 (19:18)
    Trvalý odkaz

    Dobrý den, chtěla bych se zeptat, jestli se zakladatel o.p.s. (fyzická osoba) může stát i ředitelem té samé o.p.s.
    Děkuji.
    S pozdravem
    S.Halamíčková

    Reagovat
  • 4.1.2018 (10:19)
    Trvalý odkaz

    Dobrý den,
    chtěla bych se Vás zeptat, jak to je ohledně zdravotního a sociálního pojištění ředitele o.p.s.? Pochopila jsem správně, že tedy není zaměstnancem ani OSVČ? Jak se v takovémto případě tedy řeší zálohy?

    Děkuji.
    S pozdravem

    Reagovat

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *