Dale Carnegie: Jak mluvit a působit na druhé při obchodním jednání

Sdílet
Čas čtení: 2 minuty

Kniha, jejíž krátkou recenzi začínáte číst, je modernizované (a přeložené) vydání bestselleru, který má své kořeny na začátku dvacátého století. Tehdy začal Dale Carnegie vyučovat v New Yorku veřejné řečnictví. Tedy učil lidi mluvit, komunikovat a využívat řeč jako nástroj. Od začátku minulého století se toho změnilo hodně, ale nevyvíjenou dovedností správně komunikovat trpíme stále.

Kniha prošla nezbytnými úpravami, století dějin je přece jen dost. Nenajdete v ní tedy nic technického, co souvisí s dneškem (žádné prezentace s PowerPointem, mobily, internet nebo sociální sítě). Zaměřuje se na jediné – umění mluvit. Mluvit s motivací, cílem a z přesvědčení. A já jsem přesvědčen, že zejména pro lidi z neziskovek je to extrémně důležitá dovednost.

Je to vlastně jednoduché – ale složité

Ono je to v podstatě jednoduché. Jen to neumíme. Některá pravidla pro mluvení na veřejnosti jsou například:
1. Mluvte konkrétně, přizpůsobte se místu a času.
2. Mějte na paměti cíl, kterého chcete dosáhnout, a využijte očekávání publika.
3. vyprávějte příběhy a své zkušenosti, zapojte emoce.

Podobných „pravidel“ obsahuje kniha několik. Nejde ale suchopárná nařízení nebo teoretické poučky – naopak. Celá kniha je postavena na živoucích příkladech – byť jsou abstrahovány. Dnes už není (a u nás možná ani pořádně nebyl) „obchodník“ tím hlavním hrdinou, který cestuje po celé zemi a čelí nástrahám. Ale v tomto se podle mého názoru lidé nemění ani po sto letech, dneska si místo obchodníka (tzn. prodejce či agenta) můžeme dosadit „OSVČ“ nebo manažera prodeje ve firmě. Problémy jsou stále stejné. Lidi se bojí mluvit, neví o čem a jak. Mají trému. Nebo jsou naopak přeškolení a postupují podle naučených postupů, nikoliv podle svého citu.

Kniha má pět částí a čtrnáct kapitol

V první a druhé části knihy (šest kapitol, 80 stran) pochopíte základní parametry úspěšné řeči. Jak a o čem mluvit, jak komunikovat s publikem. Jak získat sebedůvěru a neztratit ji. Třetí část knihy (čtyři kapitoly, 50 stran) se věnuje různým typům projevů:

  • krátký projev, který má lidi přimět k jednání
  • informativní projev
  • přesvědčivý projev
  • improvizovaný projev

Čtvrtá část (jedna kapitola, necelých deset stran) se zabývá „technickými“ aspekty přednesu, nabádá k tomu, abychom byli sami sebou a našli si svůj osobitý způsob přednesu.
Pátá část (tři kapitoly, 35 stran) se věnuje uvádění řečníků, přijímání a udělování cen a přípravě delšího projevu. Poslední kapitola sumarizuje vše, co bylo řečeno, do několika základních výzev – v podstatě jde o výzvy ke cvičení, které dělá mistra. 🙂 Praktikujte.

Nadčasový obsah pro každého z nás

Jak jsem napsal, kniha je psána nadčasově a neobsahuje nic o prezentování se slajdy a dataprojektorem, což je dnes nejčastější způsob přednesu. Ale právě proto je cenná – prověřená stoletím, milióny lidí, kteří díky ní zaznamenali úspěchy a „naučili se mluvit“. Je to manuál, ke kterému je vhodné se vracet. A není jediný – o dalších knihách Dalea Carnegieho si v budoucnu můžete v Deníku neziskovky přečíst také.

Carnegie, D. Jak mluvit a působit na druhé při obchodním jednání. Vydalo nakladatelství Pavel Dobrovský – BETA s.r.o., Praha: 2010. Přeložil Svatoslav Gosman, 2010. Vydání druhé, revidované, v nakladatelství první. ISBN 978-80-7306-445-7. Běžná cena 229 Kč, v době vydání článku 172 Kč.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.