Tři chyby vašich webových stránek, které vás mohou přijít draze

denik-neziskovky-web

Webové stránky organizace jsou určeny čtenářům z řad veřejnosti, i když bezesporu jsou ideálním nástrojem také pro vnitřní komunikaci (např. nejen se zaměstnanci, ale i dobrovolníky nebo členy správních orgánů). Proto mě zaráží, jak laxní přístup mnohé i významné společnosti mají k několika klíčovým funkcím svého webu. Přečtěte si, jaké tři nedodělky a chyby vás připravují o čtenáře, fanoušky a třeba i dárce.

Chybí redakční systém

Jde o program jako třeba WordPress, který se nainstaluje na server a vytváří vaše webové stránky. To znamená, že se přihlásíte jako redaktor, vytvoříte v textovém editoru článek, nahrajete obrázky a článek vydáte v nějaké rubrice. Všechno složité kolem toho zařídí redakční (publikační) systém a vy nemusíte

  • znát žádné technické věci nebo nedejbože programovat
  • čekat, až se nějakému ajťákovi bude chtít vydat vaše materiály
  • řešit, kdo bude mít přístup – můžou ho mít všichni (různá přístupová práva)
  • mít obavy ze složitých postupů a můžete rychle a často publikovat

Redakční systém vám pomůže dostat vaše stránky do výsledků vyhledávání na Google a Seznamu (musíte kvalitně publikovat, samo se to neudělá), propojí vás s vašimi fanoušky – bude snazší využívat sociální sítě nebo posílat newslettery.

Jednoduše řečeno – pokud máte statické stránky nebo starý redakční systém a dodavatel vám tvrdí, že něco nejde nebo by se to muselo doprogramovat, nemusí mít pravdu a vy škodíte sami sobě. Je tady množství redakčních systémů zdarma a práce s nimi není složitá.

Příprava tohoto článku ve WordPressu

Příprava tohoto článku ve WordPressu

Neexistuje ani jeden RSS kanál

RSS kanál - ikona

Možná vám to nic neřekne, ale to neznamená, že by vás to nemělo zajímat. RSS kanál (feed) je výstup vašeho webu, ve kterém jsou anotace aktuálních článků nebo třeba poslední komentáře. Slovo „kanál“ je příhodné, protože se jedná o jednosměrný a jednoúčelový proud informací. Plní jednu funkci a plní ji výborně – poskytovat těm, kdo ho sledují, stále aktuální informace z vybraného webu.

Sledujte Deník neziskovky přes RSS kanál.

Čtenář, který se přihlásí k odběru RSS, na váš web třeba vůbec nemusí chodit, přesto zůstává čtenářem a můžete jej oslovit a vyzvat k akci. Informace chodí za ním. (Existuje způsob, jak odebíratele RSS počítat a sledovat, i když váš web nenavštěvují.) K odběru RSS slouží patřičné programy, ale dokáže to také každý webový prohlížeč (např. Firefox), poštovní program jako Thunderbird a také služba Google Reader. Pokud redakční systém vašeho webu RSS kanál nenabízí, je to chyba a můžete tím ztrácet důležité fanoušky.

U některých webů, zejména nadací nebo poskytovatelů evropských dotací mám pocit, že je to snad někdy až záměr. Bez RSS nelze totiž sledovat velké weby a je problém uhlídat datum zveřejnění termínů.

Web má špatné ovládání a obtížné přístupné informace

Občas člověk narazí na web, který se špatně ovládá. Někdy je to záměr autora (och), jindy je web starý tak, že zespodu rezaví (technologie letí vpřed). Pokud je váš web špatně ovladatelný, škodí vám to, protože

  • obvykle je škaredý
  • tím říkáte, že kašlete na všechny, kdo se o vás začali zajímat
  • nikdo nebude ztrácet čas přemýšlením nad vaším webem
  • neoslovíte správně uživatele mobilů, tabletů a dalších „hraček“
  • existují uživatelé, kteří mají zdravotní nebo technickou bariéru – zbytečně jim hážete klacky pod myš
  • další důvody jistě najdete sami

Abych byl konkrétní, tak uvedu příklady chyb, které na netu vídám. Nechci dělat zlou krev, nebudu odkazovat na konkrétní weby.

  • rozbalovací nabídky, které si dělají, co chtějí – rozbalují se moc rychle, je problém vybrat položku
  • překrývající se obrazové informace (často v kombinaci s nabídkami)
  • nekonzistentní zobrazování odkazů (odkaz není poznat)
  • příliš malé obrázky (fotky 640 × 480)
  • ohromné obrázky zobrazené jako malé (mají přitom velikost několika megabajtů, moc by se mi to líbilo na mobilu :-/)
  • špatně zvolené písmo a jeho vlastnosti (barva, velikost)
  • informace pouze v obrázku – typicky pozvánky, letáky bez alternativy na webu nebo v PDF
  • dvojité či trojité „hlavní“ nabídky
Nečitelná položka hlavní nabídky

Důležitá kolonka Kontakty vůbec není vidět, odfláknutá práce

Těchto chyb je velké množství. Existuje metodika pro správně vytvořené weby, kterou schválilo někdejší ministerstvo informatiky, dnes je tato agenda pod ministerstvem vnitra. Byla (a de iure je) závazná pro municipality, ale je pro vás výhodné, aby se jí řídil také váš web. To by měl zařídit jeho dodavatel. Nedělám si iluze o mnoha lokálních firmách, nedělají umění, ale business, takže na spoustu věcí kašlou. Nedovolte jim to, pro vás je to cenná výhoda, tak si ji nenechte vzít. S penězi to nesouvisí, je to otázka kvality práce.

Dobrý web pracuje pro vás, špatný proti vám.

zv7qrnb

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>