Facebook ukázka

Stránky na Facebooku ztratily výkon. Jak teď dál komunikovat s fanoušky?

Sociální sítě se staly takřka nezbytnou součástí komunikační a propagační strategie mnoha organizací. I těm nejmenším totiž dávají status média, které si může vytvořit své publikum. Ale kvalitní práce se „sociálkami“ patří mezi ceněné dovednosti, které je potřeba trénovat a šlechtit. Kterou síť si pro své aktivity vybrat a jak reagovat na změny, které v efektivní práci brání?

Stručný přehled existujících sociálních sítí najdete ve starším článku Co jsou sociální sítě a jak je využít v neziskovce. Dnes se spousta věcí změnila, proto je pro vás možná výběr „hlavní“ sítě pro komunikaci s fanoušky opět aktuálním tématem. Vaše rozhodování, kterou síť si vybrat, bude snad trochu snazší po přečtení tohoto článku.

Jsou tam, ale neslyší vás

Odpověď na otázku „Jakou síť si vybrat pro propagaci?“ je na první pohled jednoduchá – vyberte si pro svou propagaci tu síť, kde se nachází nejvíce vašich fanoušků (dárců, klientů, dobrovolníků atp.). Lze předpokládat, že její název bude Facebook. A v tom je ten problém, a to hlavně tehdy, pokud už na Facebooku jako organizace figurujete.

Facebook totiž v posledních měsících zcela zásadním způsobem omezil použitelnost Stránek, což jsou hlavní nástroje pro komunikaci v případě organizací. Zatímco člověk má svůj Profil, organizace (událost, fanklub atp.) používá Stránku. Možná jste si mysleli, že vše, co napíšete na timeline Stránky, se dostane ke všem jejím fanouškům. Omyl.

Účinnost Stránek zásadně klesla

Vždy se vědělo, že zprávy se dostanou jen k části fanoušků, ale pořád to byla velká část (desítky procent). Jenže v prosinci 2013 to najednou byla polovina oné části a dnes, v březnu 2014, je to podle různých zpráv něco kolem 2 %.

Ano, čtete dobře. Pokud máte 100 fanoušků, pak vaši zprávu vidí průměrně dva z nich. Pokud jich máte 1000, pak ji vidí dvacet lidí. Pak je samozřejmě na místě otázka, jestli má vaše námaha smysl.

Jde o peníze, víme to dávno

Nyní je tedy beze vší pochybnosti jasné, že Facebook chce, abyste mu za doručení vašeho stavu vašim fanouškům zaplatili. Je také jasné, že to pro vás (a mnoho dalších subjektů) bude něco jako kačena se zelím. Dáte si ji párkrát ročně, protože je to sváteční jídlo. Jenomže pokud je Facebook nedílnou součástí vaší komunikace, pak tuto situaci musíte vyřešit; hlady být nemůžete (resp. vaši čtenáři a fanoušci).

Stránku jen udržujte, hledejte jiné možnosti

Mnoho aktivit, které neziskovky musí realizovat, jsou podobné těm v podnikání. Tohle je typická situace podnikatele. Má na něčem postavený business a ono to najednou přestane fungovat nebo je potřeba začít někomu za něco platit.

Hledejte jiné cesty, jak udržovat komunikaci s vašimi fanoušky. Stránku na Facebooku udržujte funkční, ale už do ní mnoho energie neinvestujte, nevrátí se vám.

Použijte jinou velkou sociální síť

Zkuste začít používat Google Plus. Jde sice také o síť velké korporace, ale v mnoha ohledech má jednodušší pravidla. Nemůžeme bohužel vyloučit prudké změny, ale tohle riziko se týká všech médií a korporací. Google Plus má výhodu napojení na služby Googlu, což by vám mohlo prospět i v jiných ohledech (sdílení, spolupráce, webináře apod.).

Velkým bonusem je YouTube, což je vlastně také sociální síť. Vymyslete strategii, jak ji využijete!

Zkuste experiment

Uvolněte trochu pravidla a zkuste zariskovat. Twitter je sociální síť, která vyžaduje hodně invence, ale fanoušci jsou velmi loajální a když jich máte dostatek, jde o důraznou sílu, s níž můžete pohnout. Nebo zkuste Pinterest, sociální síť pro fotky. Je to hodně originální způsob, jak na svou neziskovku upozornit.

Posilněte e-mailový marketing

Komunikujte více prostřednictvím vyžádané e-mailové komunikace. K tomu slouží například nástroj jako Smart Emailing. Připravujte kvalitní newslettery a pravidelně je rozesílejte. Snažte se o komunikaci, ne vysílání. Rozdělte svou komunikaci mezi více médií (blogujete?).

Změny se dějí pořád, mnohdy k lepšímu

Faktická nefunkčnost Stránek na Facebooku je nemilá, ale stejně s tím nic neuděláme, takže nezbývá než hledat další možnosti. Je to mimochodem ukázkový příklad toho, že vlastní kvalitní web představuje jistotu, kterou vám jen tak někdo nevezme. Doporučení na závěr:

  1. Pro komunikaci používejte více nástrojů (e-mailový marketing, Twitter, YouTube).
  2. Budujte kvalitní webové stránky.
  3. Buďte připraveni na změny a berte je jako součást komunikační strategie.

 

Napsat komentář

Pin It on Pinterest