Tony Buzan - Myšlenkové mapy

Recenze knihy Tonyho Buzana Myšlenkové mapy

Možná vám přijde, že jsou myšlenkové mapy (moc pěkně česky „myšmapy“) jen další módou, buzzwordem a hypem. Možná. Jenže Tony Buzan je propaguje už čtyřicet let a je považován za jejich vynálezce, i když ve své knize uvádí, že mapy používal třeba Leonardo da Vinci. Nejsou tedy vynálezem 20. století. A právě proto si zaslouží vaši pozornost – jsou totiž ověřeným klíčem k vašemu mozku, nástrojem k dosahování cílů, které si vlastně neumíme ani klást.

Čím si mě mapy získaly

Než popíšu knihu Tonyho Buzana, začnu tím, čím si mě mapy získaly. Asi to nebude originální, protože to musí cítit každý uživatel a tvůrce map. Tvoření myšlenkové mapy osvobozuje. Nemám vztah k tužce, je to pro mě rýč, sekera nebo pila. Umím ji do jisté míry používat, ovládám ji, ale nemám ji rád, protože to není kus mě. Neumím malovat, kreslit, poměřovat vzdálenosti a když se nudím při formálním vzdělávání, čmárám křivé kytky a kosočtverce (taky křivě). Kolik promarněných hodin ve školních škamnách! Kdybych byl býval znal myšmapy, to bych byl býval tvořil…

Tím kusem, který ovládám, je klávesnice. A myšmapy je možné vytvářet také na počítači – a přesto jsou přizpůsobivé a ve výsledku funkční. To mě těší, protože je to jeden z několika málo nástrojů, které i mně poskytují dostatečný tvůrčí potenciál.

Myšlenková mapa je záznam procesu myšlení, nejedná se o organizační diagram nebo schéma. Mapa zachycuje myšlenky, důvody, následky, podmínky, okolnosti, procesy. Je dynamická, nekonečná a velká. Musí se vejít na jednu plochu, nelze ji stránkovat, rozdělovat nebo přerušovat. Mapa je organismus, ekosystém. Obsahuje množství prvků, grafik, obrázků, odkazů, množin a nápisů. Jako příroda, jako strom.

Je to vlastně docela jednoduché

Na rovinu řečeno – pochopit, jak se mapa vytvoří, je jednoduché. Možná si řeknete, že kniha Myšlenkové mapy by mohla být trochu kratší. Jenže jak jsem uvedl výše, nejde o formální nakreslení diagramu nebo schématu. Tvorba myšmapy je proces, prožitek. V okamžiku, kdy se vědomě vzdáte vštípené rutiny vytvářet lineární seznamy, zjistíte, že je plocha nekonečná a řetězení myšlenek není trestné. Najednou spojujete to, o čem víte, že patří k sobě, ale vaše zápisky tužkou to nebyly schopné pojmout bez škrtanic a dlouhých čar.

V ten okamžik, pokud se nebudete bránit, pracuje druhá hemisféra mozku. Nejsou to totiž jen malovánky, ale mentální pokrok – dokážete „vědomě“ používat jinou část mozku, tu kreativní. Rozhodnete se nepoužívat zažité nadpisy, velká písmena na začátku věty a několik úrovní seznamů. Začnete kreslit větve, kořeny, obláčky, bubliny a popisky. Bude vás to bavit a když si mapu později prohlédnete, velmi rychle se v ní zorientujete.

Kniha vás naladí a dovede k prvním mapám

Kniha Myšlenkové mapy od Tonyho Buzana je pěkná i v českém vydání. Má plastickou obálku a celobarevný tisk – celá je vyrobená z kvalitního papíru. Obsahuje pět částí, 21 kapitol na cca 200 stranách. Autor se zabýval neurologií a srozumitelně vám vysvětlí, jak to v mozku funguje. Skutečné tvorbě map a pochopení principů se věnuje poměrně malá část knihy – zbytek už je zaměřený prakticky, tedy na to, jak je využívat pří řešení problémů, učení, tvoření zápisků, hledání řešení a dalších činnostech.

Protože se určitě budete stydět, tak kniha ukazuje také množství hotových a reálně použitých map z celého světa. Můžete ztratit ostych, nejde o estetiku, ale funkčnost. Ale popravdě – každá ta mapa je něčím hezká. Mimojiné nevidíte rozdíl mezi dítětem a dospělým a dokonce jsou srovnatelné i mapy lidí kreativně nadaných a ošizených. 🙂 Zkrátka – je to hlavou. A ta má myšmapy ráda, protože tak funguje – paprskovitě, nikoliv lineárně. Tak toho využijte.

Buzan, Tony. Myšlenkové mapy. Computer Press: Brno, 2011. ISBN 978-80-251-2910-4. Na podporu knihy existuje web www.myslenkove-mapy.cz.

Videa k tématu