Pět způsobů, jak získat peníze pro neziskovou organizaci

tisicovky

Kde vlastně hledat a nacházet peníze pro neziskovku? Zdrojů peněz, fondů (fund), je velké množství, rozdíly mezi nimi jsou významné. Člověk často hledí získat největší zdroje a zapomene na ty menší, které mohou – krát dvanáct měsíců – přinášet nezanedbatelné prostředky. Ale ty je potřeba získávat (raise), a to trpělivě a dlouhodobě. Říká se tomu fundraising.

Hlavním zdrojem velkých peněz jsou strukturální fondy Evropské unie, fondy mezinárodní spolupráce (norské, švýcarské, visegrádské), fondy soukromých nadací a místní zdroje (městské a krajské rozpočty). Bývají to sice významné částky, ale zájemců bývá hodně, administrativní a jiné požadavky bývají často velmi složité a samotné čerpání někdy drakonicky dozorováno.

V minulém roce jsme se v naší organizaci zaměřili na rozložení finanční zátěže mezi více zdrojů, tedy rozvoj vícezdrojového financování. Netvrdím, že je to snadné, ale aspoň nás to přinutilo vážně přemýšlet nad charakterem našich zdrojů.

Opětovně vzpomenu na kurz polského fundraisera Roberta Kawałka, který mi poskytl velkou inspiraci. Díky jemu a Neziskovkám.cz. Velmi vám doporučuji, abyste se vzdělávali. Právě ve zkušenostech jiných lidí najdete inspiraci pro svou organizaci.

Níže uvádím několik tipů na finanční zdroje, které byste podle mého měli brát v potaz a pracovat s nimi. To znamená vyhledávat, oslovovat, poskytovat přidanou hodnotu, vytvářet pro ně příležitosti, případně – pokud je nemáte – je začít vytvářet. Pozor, nejde vždy o dary. Peníze jsou jen jedny, metody jejich získání různé.

Individuální dárci

Podmínka: O žádné nevím

Je třeba mít vhodnou základnu fanoušků a poskytovat jim něco, o co stojí. Informace, dobrý pocit, že jsou „při tom“, zhodnocení jejich práce. Přidanou hodnotu. Představa, že budou dávat peníze jen tak, je naivní. Nefunguje to. Dar bývá účelový, proto je dobré vytvářet příležitosti k daru. Pozor, fanoušek nerovná se dárce.

Firemní dárci

Podmínka: Trpělivost a vědět, jak na to

Obtížná disciplína, sám se musím mnoho učit, nicméně díky práci naší organizace a konkrétním výsledkům se můžeme těšit z finanční i nefinanční podpory naší práce. Dostali jsme a dostaneme peníze, v minulosti jsme získali zdarma grafický návrh webu, máme slevy na určitých službách a velmi loajální fanoušky (to jsou majitelé či ředitelé oněch firem).

Výměnné reklamní systémy

Podmínka: Musíte mít webové stránky, kam chodí alespoň stovky lidí denně, čím víc, tím líp. Týká se to ideálně diskuzního fóra.

Reklama, kterou tam necháte zobrazovat, se platí podle počtu zobrazení a/nebo podle počtu kliknutí na reklamní blok. Jedná se o stokoruny až tisícikoruny měsíčně, obvykle se vyplácí po dosažení nějaké částky (např. 100 eur). Říká se tomu affiliate program.
Příklad – na našich webech, které navštěvují jednotky tisíc lidí denně, zobrazujeme bannery Heureka (nemusí tam být jen počítače). Měsíční výnos se pohybuje od 1500 Kč do 3000 Kč, vánoční maxima v roce 2010 byly kolem 4500 Kč. Je to málo, ale násobte dvanácti. Zaplatí vám to telefony nebo připojení do internetu.

Prodej inzerce

Podmínka: Musíte mít vlastní kvalitní médium

Začněte vytvářet internetové nebo jiné médium, zapojte do něj místní nebo spřátelené organizace, oslovte lidi v místě, kde působíte nebo vhodné publikum na internetu. Nedělejte to sami, náklady nebudou zanedbatelné, na druhou stranu nemusí být nijak extrémní. Nepište o sobě, pište pro čtenáře.

Příklad: Vůbec mě nezajímá, jak řešíte financování. Zajímá mě ale, co říkají ředitelé okolních škol na to, že jsou budovy bariérové a co s tím budou dělat.

Najděte téma pro lidi. Ti lidé pracují ve firmách. Běžte za nimi a vysvětlete jim, co a proč děláte a požádejte o pomoc. Věřím tomu, že spolupráci navážete poměrně brzy.

Prodej know how

Podmínka: Musíte mít odborníky

Vzdělávejte kolegy, veřejnost, kohokoliv, kdo má zájem. Vytvořte akademii, otevřené kurzy, letní školu, zimní soustředění, první středy v měsíci, cokoliv. Předávejte své know how, dokumentujte, pište o tom, vytvářejte si skupinu fanoušků. Za svou práci si nechte platit. Spojte se s velkými, nabídněte jim sebe. Publikujte, jezděte na konference, pište.

Nejsou to samozřejmě snadné úkoly. Ale jsem přesvědčený, že tohle je cesta, jak zajistit financování společnosti.

zv7qrnb

1 komentář u “Pět způsobů, jak získat peníze pro neziskovou organizaci

  1. Pingback: Jak napsat dopis nebo e-mail s žádostí o dar | Deník neziskovky

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>