logo

Jak může neziskovka navázat rovnocennou spolupráci s firmou

Po výborném rozhovoru o společenské zopovědnosti s paní Zdenkou Vymětalovou, který vyšel na webu Deníku neziskovky letos na jaře, jsme tuto úspěšnou a sympatickou mladou lektorku požádali, aby pro náš web napsala článek o tom, jak navázat spolupráci mezi firmou a neziskovkou. Paní Vymětalová nám vyhověla a vy si teď můžete na pokračování přečíst, co všechno je potřeba, aby se výhodná spolupráce rozjela a byla přínosná pro obě strany.

Jak může neziskovka navázat rovnocennou spolupráci s firmou

Úspěšné navázání kontaktu vyžaduje dobrou přípravu. Potřebujete se zamyslet nad motivací, zájmem, postoji, otazníky – a to z obou stran. Poznejte, co chcete vy, poznejte, co můžete nabídnout (co chce firma) a pak tyto dvě tendence slaďte.

1. Co chcete a proč

Nejprve si musíte zodpovědět, co po firmě chcete:

  • Peníze (sponzorský dar)?
  • Lidi (dobrovolníky)?
  • Materiál (vyřazený nábytek či počítače)?
  • Zvýhodněnou cenu (slevu)?

A chcete jednorázovou akci nebo navázat partnerství? Chcete dar? Sponzorský dar? Dlouhodobou spolupráci?

A proč to chcete? Protože jste nedosáhli na dotace? Protože musíte šetřit? Protože máte „nelíbivou“ cílovku?

Přemýšlejte nad tím, co chcete. A říct si o „peníze“, to nestačí. Jděte hlouběji – na co peníze potřebujete.

Přemýšlejte nad tím, proč. A opět: říci „protože jsme nedosáhli na dotace“, nestačí. Opět musíte jít k jádru. Proč jste nedosáhli na dotace? Neumíte je psát? Nemáte na to člověka? Nemáte na to čas? V tom případě vlastně nechcete peníze, ale pomoc s žádostí o dotace.

Odlište se.

Neziskovky jsou ve společnosti většinou vnímány jako subjekty, které sice dělají prospěšné věci, ale neumí obchod. Pracují srdcem, ne rozumem. Tento pohled je nutné změnit: za firmou přicházíte s obchodní nabídkou, ne s nataženou rukou a pokornou žádostí o soucitný dar. Zkuste žádat něco jiného, než peníze (pokud to jde). Případně žádejte o kombinaci.

Pokud už žádáte peníze, žádejte na konkrétní věci. Např. „Žádáme o sponzorský dar ve výši 20 tisíc, abychom mohli pro naše klienty uspořádat sportovní den.“ Na první pohled poměrně konkrétní. Ovšem proč tato žádost nemá velké šance? Protože nevím, proč by vaši klienti měli mít sportovní den. Nevím, na co použijete mých 20 tisíc. Nevím nic.

Nevysílejte jednosměrné sdělení, ale zkuste navazovat dialog.

Jak by to tedy bylo správně?

Doplňte konkrétní informace a „zapojte“ sponzora:

  • kdy a kde je akce,
  • kdo jsou vaši klienti,
  • co za peníze koupíte,
  • kolik tam bude klientů,
  • kolik bude lidí z veřejnosti,
  • firma bude uvedena jako hlavní sponzor
  • a hlavně: že je na akci zvete – ideálně jim zkuste nabídnout i nějakou roli: zástupce vaší firmy může být u vstupu a vítat veřejnost, může předávat vítězné medaile apod.).

Další pokračování seriálu Jak může neziskovka navázat rovnocennou spolupráci s firmou s kapitolouCo mohu nabídnout? si můžete přečíst na našem webu.

2 komentáře u “Jak může neziskovka navázat rovnocennou spolupráci s firmou

Napsat komentář