google

Google nabízí program na podporu neziskovek

Společnost Google rozšířila program pro neziskové organizace v České republice. Největší novinkou je to, že neziskové organizace mají možnost využívat aplikace Googlu zcela zdarma. K Vyhledávači Google a pokročilých nástrojů YouTube, které už byly bezplatně dostupné, se přidal GMail, Kalendář či Google Disk. Česká republika se tímto krokem připojila k dalším 11 zemím světa, ve kterých už tento program funguje.

Google pro neziskové organizace

„Po pěti letech, kdy jsme uvedli pilotní kolo programu Google Grants vidíme, že české neziskovky internet vnímají jako efektivní komunikační a propagační nástroj. S úžasem pozoruji velmi hezké příklady využití online technologií v jejich činnosti a pevně věřím, že díky komplexnímu programu Google pro neziskové organizace se jim otevřou dveře k dalším zajímavým příležitostem,“ říká Taťána le Moigne, ředitelka českého Googlu.

Výhody programu Google pro neziskové organizace

Díky registraci v tomto programu získáte – vy, neziskovky –  přístup k bezplatným verzím placených služeb Google a speciálním funkcím určeným pro neziskové organizace. Pokud se zapojíte a zaregistrujete, budete mít přístup k následujícím aplikacím: YouTube, Google Ad Grants, Google Apps a Google Earth.

Hlavním cílem programu Google pro neziskové organizace je pomoci jim získat nové dárce či dobrovolníky a zjednodušit práci s informacemi, internetem a technologiemi. Možná si kladete otázky, co to je za novinku (vždyť třeba GMail nebo YouTube už používám), jak to funguje, proč bych se měl zapojit a k čemu je to vlastně dobré. Pokud vydržíte číst i dále, tak se to dozvíte. O co tedy přesně jde a v čem je tato nabídka od Googlu jiná než pro běžné uživatele?

Jedná se o velký balík kancelářských aplikací, který je určen pro práci zaměstnanců v jedné firmě, v tomto případě neziskovce. Jde o balík pro vlastní doménu, takže správce může vytvořit e-mailovou adresu v rámci dané organizace:

  • reditel@neziskovkaberusky.cz
  • spravni.rada@neziskovkaberusky.cz (e-maily se rozešlou všem členům správní rady)
  • jana.novotna@neziskovkaberusky.cz
  • fundraiser@neziskovkaberusky.cz
  • info@neziskovkaberusky.cz
  • dobrovolnici@neziskovkaberusky.cz

Kromě toho může správce vytvořit jednotné adresy pro přístup k jednotlivým aplikacím, např.:

  • http://posta.neziskovkaberusky.cz – přístup k poště (přístup z mobilu i z tabletu)
  • http://kalendar.neziskovkaberusky.cz – sdílené kalendáře
  • http://dokumenty.neziskovkaberusky.cz – Google disk

 

Administrátorská konzole
Administrátorská konzole

Další skvělou výhodou tohoto balíku je, že správce softwaru může určit práva přístupnosti k určitým dokumentům – může určit, kdo má k čemu přístup. Jde o to, aby řadoví zaměstnanci neměli přístup k informacím, které se týkají vedení a financování organizace a naopak, aby např. správní rada nebyla zatěžována denní agendou. Správce softwaru vytvoří skupiny uživatelů, např. vedoucí pracovníci, správní rada, vychovatelky a přiděluje jim přístup k aplikacím, dokumentům a dalším prostředkům.

Můžete společně sdílet informace, data, fotografie, schůzky a akce v kalendáři apod. Už nebudete ztrácet čas posíláním hromadných e-mailů, přeposíláním fotek, kontaktů a informací. Jde o jakýsi interní prostor, do kterého mají přístup pouze zaměstnanci jedné organizace. Ukážeme si to na konkrétním příkladu:


Ředitelka neziskovky (cca 10 zaměstnanců) potřebuje zjistit, kdo a kdy pojede na školení:

  1. bez balíčku Google pro neziskovky – napíše e-mail a rozešle je devíti kolegům, ti odpoví opět e-mailem během 1-2 dnů, každý navrhne datum, kdy může a nemůže, potom ředitelka bude zdlouhavě vyhodnocovat kolika lidem se to hodí v dubnu a komu ne
  2. s balíčkem Google pro neziskovky – ředitelka napíše e-mail, ten se automaticky odešle všem zaměstnancům organizace, ti se během např. jednoho dne rozhodnou a své termíny zaznačí do Kalendáře Google, ve kterém se hned uvidí, kdo z kolegů se školení zúčastní a kdy

Závěr: zrychlení komunikace, dostupnost všech materiálů, dat pro všechny; ředitelka může objednat školení.


Dále můžete sdílet kontakty – už nemusíte nikoho žádat, ať vám pošle číslo/e-mail na toho a toho, ale pokud někdo zadá kontakt do adresáře, mají k němu přístup všichni zaměstnanci.

Teď už přejděme k praktické stránce věci. Když si najdete stránky Google pro neziskové organizace, otevře se před vámi okno Služby pro neziskové organizace. V nabídce jsou konkrétní služby od Googlu, o kterých si teď řekneme, k čemu vám – neziskovkám – mohou sloužit:

1. Google Apps pro neziskové organizace

  • GMail – e-mailová služba, která poskytuje mnoho dalších funkcí, jako je chat, přehledná organizace kontaktů na základě štítků a systému hvězdiček, filtry příchozích zpráv a hlavně obrovská kapacita e-mailové schránky; zde si přehledně vytvoříte databázi svých kontaktů – dárců, dobrovolníků, zaměstnanců
  • Kalendář Google – v kalendáři si pohodlně naplánujete své schůzky, akce, termíny zaplacení faktur či dovolenou; můžete si rozplánovat den, týden měsíc
  • Disk Google – na tomto shromaždišti si můžete uložit všechny soubory z počítače, telefonu, notebooku či tabletu a budete je mít dostupné, z kteréhokoliv zařízení; můžete si prohlížet fotky, dokumenty nebo videa a sdílet s přizvanými lidmi
  • Kontakty – zde si uložíte své kontakty
  • Mobilní zařízení – díky této „vlastnosti“ můžete využívat službu Google i v mobilu
  • Talk/Hangouts – konverzujte „jako naživo“ a naplno – s jedním člověkem či skupinou lidí – s pracovním týmem, Hangouts fungují ve všech počítačích, v mobilech a tabletech Android i v zařízeních iPhone, iPad a iPod touch, můžete sdílet fotky a sledovat, kdy ostatní čtou vaše zprávy a odepisují
  • Weby – využijte možnosti vytvořit si vlastní webovou stránku, díky této službě můžete společně pracovat na týmovém projektu, plánovat schůzky a aktivity vaší neziskovky, sdílet informace v rámci vaší společnosti
Aplikace Google
Aplikace Google

 

2. Google Ad Grants

Díky bezplatné inzerci ve vyhledávání Google můžete propagovat vaši neziskovku, zvýšit povědomí o jejích aktivitách, sledovat online dárcovství, přihlásit se k odběru informačních materiálů, shánět a registrovat dobrovolníky apod.

3. YouTube pro neziskové organizace

Na tomto kanále můžete prezentovat video, které představuje vaši neziskovku – co děláte, pro koho a proč, můžete představit svůj pracovní tým  – konkrétní tváře, logo neziskovky. Můžete přímo vyzvat diváka, aby se podílel na sbírce, daru, aby pomáhal a zapojil se do požadované činnosti. Navíc je pro neziskovky zvýšena kapacita nahrávání, možnost vybírat vlastní miniatury a přidat do videí překryvnou vrstvu výzvy k akci.

4. Google Earth pro neziskové organizace (mapovací technologie)

V aplikaci Google Earth můžete podpořit a zvýraznit vaši organizací pomocí mapy – můžete vytvořit mapu svých projektů pomocí Google Maps, Maps Engine aj. a pomocí YouTube je zpřístupnit celému světu.

5. Google Analytics

Chcete vědět, kdo a kdy (a jestli vůbec někdo) navštěvuje webové stránky vaší neziskovky? Pak je tato aplikace určena právě vám. Dozvíte se, jakými informačními kanály se na váš web dostávají noví čtenáři, kolik času tam stráví a jak se tam chovají.

6. Google+

V prostoru Googlu plus můžete sdílet fotky a informace, navazovat nové kontakty, oslovovat dobrovolníky, dárce a nové kolegy. Díky tzv. kruhům můžete odlišit svá sdělení – jiná pro kolegy, pro dobrovolníky, pro dárce apod.

Součástí celého programu jsou také výukové materiály, případové studie a video tutoriály, které slouží jako průvodce jednotlivými aplikacemi. Pro každou aplikaci zvlášť se v jednotlivých krocích dozvíte, co máte vlastně dělat, když se chcete přihlásit a jaký krok následuje potom. Vše je jasně a srozumitelně popsáno, jako určitou motivaci lze chápat časovou náročnost, která je uvedena u každého kroku.

Podmínky pro vstup do programu

České organizace, které se chtějí do programu zapojit, musejí:

  • být neziskovou organizací s odpovídající právní formou
  • splňovat podmínky programu
  • způsobilost neziskových organizací k zapojení pro Google ověřuje síť TechSoup Global, která v České republice působí prostřednictvím partnerské organizace Sdružení VIA realizující program TechSoup Česká republika.

Více informací o programu je k dispozici na následující stránce.

Google Česká republika

Česká pobočka Googlu byla založena v říjnu 2006. Google od otevření pobočky uvedl na český trh zhruba sto třicet lokalizovaných služeb, kromě Vyhledávače Google, který se pro české uživatele stal jedničkou, přinesl také služby jako Mapy Google, prohlížeč Chrome, video portál YouTube nebo operační systém Android a multimediální platformu Google Play. Malé, střední i velké firmy v Čechách mají možnost využít online reklamu v rámci vyhledávání a obsahové sítě (Google AdWords) nebo monetizovat ₍proces převodu čehokoliv do zákonných platebních hodnot) svůj vlastní obsah v rámci služby Google AdSense. Využít též mohou analytické nástroje pro plánování a měření kampaní: Google Analytics, Google Trends, Google Ad Planner, případně nástroj pro tvorbu grafických kampaní (Display Ad Builder).

Shrnutí

Z celé nabídky programu pro neziskové organizace od Googlu lze usoudit, že jejím používáním můžete jenom získat – přinejmenším nové dárce, dobrovolníky, spolupracovníky. Také se naučíte lépe  využívat aplikace a služby, které tato společnost nabízí a které vám usnadní a zpříjemní  práci pro vaši neziskovku. A budete světoví – bezplatnou inzerci Google Ad Grants již využívají mezinárodní organizace UNICEF a Člověk v tísni.  Pokud se zapojíte, budete mít (nejen) tyto výhody:

  • možnost sdílení dat, fotek a informací s více lidmi najednou
  • rychlejší komunikace
  • přehledný systém agendy – „papírování“
  • dokonalé plánování
  • snadná dostupnost ze všech mobilních i nemobilních zařízení
  • bezplatná inzerce
  • přehledná správa webových stránek
  • prezentace videa