Nafukovací balónky

Dojmy z NGO Marketu 2012

Navštívil jsem NGO Market, který se konal v pátek 11. května 2012 v Národní technické knihovně v Dejvicích. Jsem rád, že se konal, byť jsem tam nenalezl přesně to, v co jsem doufal. Byl bych radši, kdyby se takové akce konaly častěji, třeba i lokálně – ideálně by součástí mohly být odborné panely či diskuze. Ale to je jen úvaha – drtivá většina nezisku mi přijde sociálně zaměřená a odbornost není to, co je pálí.


Nechci se úplně vyhraňovat vůči sociálním neziskovkám, ale prostě se nechci smířit s tím, že se neziskový sektor z velké části paušálně definuje (někdy nahlas, jindy potichu) jako sektor zajišťující služby, které nezajišťuje stát. Další neziskovky jsou pak obvykle ekologické, pak jsou lidská práva, pak jsou místní komunity a poslední dobou se daří hlídacím psům – watchdogům (Přečtěte si článek Acta non verba znamená „jednat, nikoliv jen mluvit“, říká ředitel společnosti).

Přitom neziskový sektor je mnohem pestřejší!

No, nebudu konfrontační. 🙂 Většinu prostoru zabraly na NGO Marketu sociální neziskovky. Jiných organizací bylo na můj vkus velmi málo, ale to není obviňování, spíše konstatování. Některé mnou vytipované se omluvily, se zbývajícími jsem prohodil pár slov:

  • Naši politici – velmi profesionální aplikace pro sledování veřejných zakázek, životopisy politiků, jejich angažmá ve firmách, klikací rozpočty; dobrá práce
  • Spiralis – pomoc neziskovkám, kvalitní metodika a hodně viditelné práce
  • Sanek, s.r.o. (snad jediná firma) se zaměřuje na kultivaci neziskového sektoru, spolupracuje se Spiralis, o.s.
  • Asociace NNO – střešní organizace, na jejíž činnost zatím nemám vytvořený názor, byť o ní vím již několik let
  • Kafira – podpora lidí se zrakovým hendikepem, jsou z Opavy, museli jsme se potkat v Praze 🙂

Během několika hodin jsem mluvil s lidmi, jejichž práce mě zaujala – díky dobrému katalogu jsem si při kávě zaškrtl, koho chci najít. Vše bylo na jednom místě, žádné velké chození, zázemí dobré, fotit se taky docela dalo (i když byly dost rozdílné světelné podmínky venku a vevnitř). Jen bych si přál, aby se takové akce více zabývaly vzděláváním a ne prodejem svíček nebo rukodělných výrobků. Typickou vzdělávací organizaci jsem nenašel ani jednu – a tím myslím např. organizace působící ve školství, informačních či jiných vědách. Škoda.

4 komentáře u “Dojmy z NGO Marketu 2012

  1. Letos jsem se účastnila NGO marketu poprvé. Myšlenka mě nadchla.
    Taky jsem se u organizátorů ptala na lokální akce a nic nezvažují:-)
    Můj dojem je takový, že na marketu bylo velké množství neziskovek, ale nakonec mi to nějak splynulo. Spousta letáků, jak na stáncích, tak ve welcome tašce. Většina návštěvníků byli lidé, kteří pracují pro organizace tohoto typu, laik tam nezabloudil. Tzn. organizace se prezentovaly samy mezi sebou. Zauajala mě Nadace rozvoje občanské společnosti (NROS), která se mimojiné věnuje vzdělávání zaměstnanců neziskovek.

  2. Mně by nevadilo, že tam byli jen lidi z neziskovek a ne veřejnost. Po pravdě je málo věcí, které by dokázaly veřejnost přitáhnout. Chybí mi ale ten profesionální prvek, něco víc než stánky s letáčky. Debatní panel, host ze zahraničí, workshop na téma marketing, fundraising, snaha o růst. Co bude příští rok? Počtrnácté to stejné? Podle mě chybí akci jasný profil a strategie… Pro koho je a jak se hodlá vyvíjet.

Napsat komentář