Mobilní telefony

Dárcovská SMS není totéž co placení esemeskou

Jedna z věcí, kterou nám příznivci čas od času vytýkají, je absence dárcovských esemesek. Chtějí nám poslat peníze a chtějí to udělat mobilem. A my jim žádnou takovou možnost nenabízíme. Osobně se tomu bráním z několika důvodů, které pořád považuji za směrodatné. A které se špatně vysvětlují i překonávají.

Dobrý nápad, ale ne pro každého

Dárcovské esemesky (DMS) jsou bezesporu skvělým nástrojem pro velmi rychlé poskytnutí daru, který je malý, ale protože ho lze dobře opakovat, v součtu může výsledná částka dosáhnout vysokých hodnot. Je to pohodlné pro dárce a díky osvobození od DPH a dohodě mezi garantem (Fórum dárců) a operátory je to docela pohodlné i pro neziskovky. Jenže ne pro všechny.

DMS je dar, nikoliv platba

DMS je určena pro dar, nelze s ní platit. Jak je uvedeno v podmínkách, organizace, které jsou do systému zapojeny, musí mít povoleno pořádání veřejné sbírky. To mimojiné znamená, že je nutné vybírat na konkrétní účel a v časově ohraničeném období. DMS tak nelze použít na obecnou a nedefinovanou podporu organizace. Musí být znám účel daru a organizace musí být schopná doložit, že ho za tímto účelem spotřebovala. Přesně to se nám nehodí.

Neděláme projekty, pracujeme

Pro nás je to nepoužitelné. Potřebujeme dary přijímat trvale, nerealizujeme projekty takové velikosti a významu, aby kvůli ním mělo smysl zřizovat veřejnou sbírku a dokonce jim vést veřejný rozpočet (jistě, mají rozpočet, ale jde typicky o jednotky tisíc). Samozřejmě na dotaz poskytneme informace o hospodaření a naši dárci jsou uváděni veřejně, ale je neúčelné význam těchto „projektů“ zveličovat. Naše hlavní práce spočívá ve trvalé produkci informačních materiálů a jejich publikování. To se špatně uzavírá do projektů.

Nedefinovaná veřejná prospěšnost

Asi bychom také měli trochu problém formulovat, v čem jsou naše počítačové magazíny o open source veřejně prospěšné, zejména vzhledem k absenci definice pojmu „veřejná prospěšnost“. Širší společenský dopad sice v budoucnu vidíme, ale nejsem si jistý, že o tom přesvědčíme Fórum dárců. Ani se mi do toho moc nechce.

O tom, jak se vlastně dá poznat úspěšnost neziskovek, jsem se zamýšlel v článku Jak měřit úspěšnost neziskovky?

Naše cílová skupina není široká veřejnost

Široká veřejnost ve smyslu „divák televize“ není naše cílová skupina. Byť si občas něco namlouváme, nemáme nic, co by širokou veřejnost zajímalo a nemá smysl ji oslovovat (taky to neumíme a nemáme na to prostředky). Nezachraňujeme životy, nechráníme zvířata, nepořádáme sbírky na záchranu zemí, neprotestujeme proti porušování lidských práv, ani netvoříme umění. Nenabízíme univerzální neziskový produkt, jehož „zakoupením“ (zasláním daru) si běžný Čech koupí pocit blahosklonné dobrotivosti.

Zkoušeli jsme esemesky a nefungovalo to

DMS mají svou komerční sestru – premium SMS. Kdokoliv si může u patřičných firem koupit službu, která funguje úplně stejně. Jen není osvobozena od daně a nejedná se o dar, ale mikroplatební nástroj. Podepíše se smlouva s provozovatelem, cílové skupině se sdělí telefonní číslo a klíčové slovo a pravidelně se vyzývá k posílání těchto drahých esemesek.

Na marži firmy, operátora, daně jde 45 až 70% částky ze zaslané zprávy. To znamená, že uživatel zaplatí 99 Kč a vám přijde třeba 30 Kč (!!) (a to ne hned, ale na konci zúčtovacího období). To je méně než třetina. Takové podnikání podporovat nechceme, hlavně proto, že nám to nepomůže, ačkoliv čtenář bude mít pocit, že „nám zaplatil stovku“, a operátor (a další) vydělají dost peněz jaksi jen tak.

Když jsme to v roce 2008 zkoušeli v případě LinuxEXPRESu, během několika měsíců byl nejvyšší výnos cca 800 Kč za měsíc. To není efektivní.

Nová generace mobilních plateb

Esemesky tedy nepoužíváme a používat nebudeme, pokud se nezlepší současný stav (s čímž nepočítám, protože podnikání je to jistě perspektivní). Naděje vkládám (nejen já, samozřejmě) do nových způsobů plateb na internetu, jaké slibuje třeba projekt Mobito. Už aby to bylo.

(Autorem obrázku je carnero.cc, zdroj http://www.flickr.com/photos/carnero/4728435040/sizes/)

5 komentářů u “Dárcovská SMS není totéž co placení esemeskou

  1. Článek jsem ani nedočetl, protože jsem se zastavil hned u prvního odstavce.

    Na tomto blogu jsem neviděl ještě ani jeden komentář (asi jich tu pár bude, ale budou vzácnější než Vánoce) a vy píšete, že vám lidi chtějí posílat peníze jo? Vy jste asi upadl ne? Tímhle článkem tak možná oblbnete 14 leté děti, kteří ještě nevědí, která bije, ale nikoho z Vaší cílové skupiny tímto opravdu neoblbnete, tak si přestaňte vymýšlet, ničí to Váš obsah.

  2. Pane Ott, koukala jsem na váš Twitter a to je asi jediné kde máte aspoň nějakou userbase jinak po uživatelých ani vidu ani slechu. Jen těžko dokážu uvěřit tomu, že by vás lidé prosili o to aby vám mohli darovat peníze.

    Vím to, protože se sama věnuji blogování již řadu let a své čténáře jsem si vybudovala těžkou prací ani nemluvě o usilí vyvynutém k čerpání zisku z blogování.
    Jaké jsou vaše zdroje návštěvnosti? Twitter budiž, Google nic moc jak jsem si v rychlosti vyzkoušela, Zamíchej? Přes to jsem se sem dostala já… Přemýšlejte o tom co píšete prosím.

  3. Shrnu reakce na Marian42 a Martinka do jedné odpovědi.

    Než, prosím, začněte někoho obviňovat, že si vymýšlí, zjistěte si, prosím, co má dotyčný za praxi, případně se zkuste prostě zeptat.

    Články vycházejí z mých zhruba desetiletých zkušeností, pokud si je vztahujete k tomuto blogu, je to váš chybný závěr (nikde to netvrdím).

    Neberu vám možnost nesouhlasit, ostatně podobné reakce čekám, ale osobní invektivy svědčí o nějakém nedostatku. Ne ovšem na mé straně.

  4. Ať už leží pravda kdekoliv, s Martinkou bychom se jistě schodli na faktu, že se tento článek na blog zatím nehodí. (Ano rád vám kecám do vašeho blogu)

    Vtipné je, že mě sem také přivedlo Zamíchej, to je náhodička? Počkat né není, vy totiž místo psaní nesmyslných článků byste měl hledat nějaké pořádné zdroje čtenářů…

Komentáře nejsou povoleny.