Co jsou sociální sítě a jak je využít v neziskovce

Sociální sítě (někdy také společenské sítě), anglicky social networks, jsou technologie umožňující snadné a rychlé sdílení informací mezi spřátelenými uživateli, kteří tvoří síť. Princip struktury vztahů odpovídá realitě, jde o vztahy mezi lidmi. Pro sociální sítě je charakteristické, že mají výraznou dynamiku – reagují velmi rychle. Rychle mohou jedno téma zpopularizovat a stejně rychle zájem o téma ztrácejí. Asi jako babky sedící u kostela pod lípou.

Rychlý přehled nejznámějších sítí

Facebook
Facebook

Mezi nejznámější technologie umožňující síťování patří Facebook, který se stává výraznou komunikační platformou – oproti jiným sítím nabízí také možnost vytvářet či spouštět aplikace, uživatel může využívat e-mailovou službu a úložiště pro videa či fotky. S navyšujícím se množstvím informací, které Facebook získává (zejména automaticky), se také zvyšuje riziko jejich zneužití.

Deník neziskovky najdete na Facebooku.

Twitter
Twitter

Výrazným komunikačním nástrojem se stal Twitter, a to zejména při revolučních událostech ve světě – např. během tzv. Arabského jara, ale také již dříve. Je to velmi rychlé médium, má ale své principiální limity, protože zpráva může být pouze 160 znaků dlouhá. To klade na uživatele jisté nároky – střídmost vyjadřování, vyšší frekvence, používání různých zkratek.

Google Plus
Google Plus

Google Plus je zbrusu nová síť, kterou Google spustil v roce 2011. Vybudoval ji na základě svých předchozích služeb a služeb konkurence. Dá se tedy říct, že G+ bere to nejlepší od ostatních. Velmi se podobá Facebooku, ale používá některé prvky Twitteru. její vývoj ale teprve běží a ještě vlastně ani nebyla spuštěna oficiálně – ačkoliv je dostupná a má miliony uživatelů.

Deník neziskovky najdete na Google Plus, staňte se našimi přáteli.

LinkedIn
LinkedIn

Naopak na významu získává LinkedIn, možná nejstarší sociální síť (vznikla v roce 2003), která je určena výhradně pro profesní komunikaci a navazování kontaktů za účelem vytvoření pracovních vztahů. Může se tedy stát, že vám někdo nabídne práci právě přes tuto síť – a vy jako zástupci organizace se nebojte využít LinkedIn při hledání nových kolegů. Čechů je tam dost.

Proč a jak je využívat?

Důvodů lze nalézt bezpočet, mnohé z nich budou subjektivní, proto uveďme ty obecně platné:

  • můžete komunikovat se svými příznivci (tedy informovat je a získávat od nich zpětnou vazbu)
  • můžete komunikovat se svými dárci (tedy poděkovat jim a vyslechnout si jejich názor)
  • můžete získat kontakty na budoucí spolupracovníky, dárce nebo jinak přínosné lidi
  • kvalitním obsahem (tedy dobrou prací) si vybudujete okruh příznivců a stanete se uznávanou autoritou, což se může zúročit jindy a jinde
  • můžete získat dar
  • můžete sdílet odkazy na své nebo jiné články
  • jistě najdete další důvody, které hrají pro využívání sociálních sítí

Je nutné ale nahlas říct, že sociální sítě vyžadují velké množství času a určitou míru dovedností (to se lze naučit). „Samoseto“ neudělá! Musíte se svým sociálním sítím věnovat – ano, je možné, že budete mít v každé sítí aspoň jeden profil. Dá to fušku.

Usnadnit vám to může mobilní telefon – všechny sociální sítě lze obsluhovat z mobilu nebo podobného zařízení (netbook, tablet). Přehled programů pro mobil vám představí jiný článek.

Nebojte se sociálních sítí, začněte postupně a poctivě se svým „přátelům“věnujte. Ocení vás.

3 komentáře u “Co jsou sociální sítě a jak je využít v neziskovce

Komentáře nejsou povoleny.