Co je přidanou hodnotou vaší organizace? Jak se o ni staráte?

Peníze na stole

Jakou má vaše společnost přidanou hodnotu? Co dáváte okolí? Proč existujete? Zní to moc filozoficky, což není záměrem. V manažerských příručkách se píše o misích, vizích, strategiích… Mně jde ale o jednu myšlenku: Proč by se o vás okolí mělo zajímat? S tím totiž podle mého souvisí druhá část této myšlenky, která není moc vidět. A sice – kdo a proč by měl vaši práci podporovat finančně?

Dárce je křehká letnička

Velkou sílu vidím v darech individuálních dárců, kde člověk ovšem často narazí na jádro samotného vztahu. Tedy pokud existuje. Fanoušek-dárce vám daruje peníze jen tehdy, pokud bude chtít on. Ne tehdy, když vám dojdou peníze. Nereaguje obvykle na prosby ani – v horším případě – direktivně formulované výzvy. Daruje pouze tehdy, když chce. Jak ale máte vědět, kdy chce a proč chce?

Setkal jsem se bohužel s případem, kdy byla prosba k zaplacení členského příspěvku formulována velmi direktivně jako pouhá povinnost. Ve spojení s neatraktivní komunikací během roku je to velmi nevhodný a hlavně nefunkční způsob komunikace s dárci-členy.

Co dáváte dárci?

Myslím si, že – i když je dar bezpodmínečný akt – dárce vždy něco dostane a dostat by měl. Jinak příště darovat nebude. A udržet si prvodárce je mnohem snazší, než ho vytvářet. Kdo jednou dal, dá znovu. Ale není v tom automatika, musíte se o to zasloužit a dárci se věnovat. Co svým dárcům nabízíte? Moje zkušenosti jsou z naší společnosti následující:

  • magazíny, časopisy na webu a v PDF a v nich obsažené knowhow, informace
  • speciální publikace, které obsahují unikátní informace (nemám slovo unikátní rád, ale máme ověřeno, že produkujeme opravdu originální materiály, které často nejsou k dispozici ani anglicky)
  • spokojenost s tím, že my děláme něco, co se dárci líbí a sám by to nedělal
  • jistotu, že existuje někdo, kdo mu pomohl, pomáhá a pomůže
  • garanci vaším jménem, že podporuje správnou věc
  • něco, co jsem neidentifikoval, obecně řečeno „dobrý pocit

Zní to strašně fádně a obecně, že? Přesto a právě proto se domnívám, že vaše organizace to má úplně stejně. Ačkoliv mohou být výsledky fundraisingu vždycky lepší, s dílčími výsledky jsem momentálně spokojený. Proč by to u vás mělo být jinak?

Začněte hned, vytvořte unikátní obsah

Sepište v LibreOffice pět nebo deset dobrých tipů či informací, které považujete za unikátní a osobité. Uložte je do PDF a to nabídněte ke stažení výměnou za e-mailovou adresu. Jinými slovy – vyzvěte lidi na vašem webu a v sociálních sítích k tomu, aby

Připravte otevřený kurz pro veřejnost (nebo pro neziskovky) a fanouškům dejte slevu (nedělejte to zadarmo, toho si lidi neváží). Opakujte, vylepšujte, trénujte, hledejte, zkoušejte. Chvíli to bude trvat. Ale funguje to. ;-) Výsledkem bude loajální komunita fanoušků, ze kterých můžete udělat dárce.

2 komentáře u “Co je přidanou hodnotou vaší organizace? Jak se o ni staráte?

  1. Jako dárce nedávám peníze, protože ty se, podle mého názoru, snadno zašantročí. I když chápu, že jsou potřeba. Mnohem raději pomáhám, pokud to jde, osobně prací a tedy přímo vidím, kam moje pomoc jde a jestli je užitečná. Takto jsem se dostal k práci s lidmi na vozíčku (http://www.trendvozickaru.cz/o-nas/nase-poslani). Někomu pomáhám a to je vlastně i to, proč to dělám (v článku tedy to co dáváte dárci).

  2. Pingback: Jak vydělat v neziskovce peníze? | Deník neziskovky

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>