4 české projekty byly oceněny cenou SozialMarie 2016

Na začátku května byly ve Vídni vyhlášeny ceny SozialMarie 2016 za sociálně-inovační projekty řešící efektivně společenské problémy. Celkem se přihlásilo téměř 280 projektů z České republiky, Chorvatska, Maďarska, Rakouska, Slovenska a Slovinska. „Kvalita sociálně inovačních projektů podaných v posledních letech výrazně roste. Tyto projekty se vyznačují zvyšující se interdisciplinární účastí cílových skupin v komunitních projektech a také svým uměleckým záměrem,“ projevuje své nadšení Wanda Moser Heindlová.

O ceně SozialMarie

Celková finanční odměna ve výši 54 000 euro byla rozdělena mezi tři hlavní ceny a dvanáct cen vedlejších. Vedle finanční odměny nabízí SozialMarie zviditelnění projektů a představení široké veřejnosti. Slavnostního večera se účastnilo 1. května 2016 více než 300 hostů.

Wanda Moser Heindlová založila se svým manželem Fritzem cenu SozialMarie v roce 2005.

„Od samého začátku pro mne bylo nesmírně důležité, aby se projektům za jejich odvahu riskovat, zkusit něco nového a experimentovat dostalo veřejné pozornosti. Neboť to si opravdu zaslouží,“ vysvětluje angažovaná dynamická zakladatelka.

Tři hlavní vítězové SozialMarie 2016SM-cena 2016

  • 1. cena (15 000 euro) – Displaced_Space for Change (Vídeň)

Jeden z kurzů magisterského programu oboru architektury se vydal do třetího vídeňského okresu. Studenti společně s uchazeči o azyl adaptují a zařizují budovu bývalého finančního úřadu. Společně pracují, sestavují palety a venkovní kontejnerové sprchy, připravují zařízení jako školky a kavárny, malují dlaždice pro dekoraci zdí (textil je z důvodu hořlavosti zakázán), zakládají záhony v areálu dvora, vytvářejí otevřenou dílnu – aby mohli vyrábět a rekonstruovat další židle, stoly a regály pro společné prostory. O projekt se stará Červený kříž. Všichni obyvatelé se na projektu podílí s velkým nasazením.

  • 2. cena – (10 000 euro) – WhoKowsWhat? (Maďarsko)

Již více než 20 let může každý maďarský občan směřovat žádost veřejného zájmu na příslušná místa veřejné zprávy a politiky, současně musí obdržet odpověď. WhoKowsWhat s tím pomáhá. Jak mám otázku správně formulovat? Komu ji mám poslat? Mohu zůstat v anonymitě? Všechny žádosti a odpovědi jsou zveřejňovány online – a to i skutečnost, že žádost není zodpovězena. Právní poradci „atlaszo“ následně zkoumají, proč odpověď chybí, a když je zapotřebí, jdou i před soud. Rostoucí sbírka žádostí, dotazů a odpovědí je inspirujícím zdrojem pro novináře.

  • 3. cena – (5 000 euro) – Burza filantropie (Česko)

Každoročně představují neziskové organizace v každém z pěti okresů Pardubického kraje svůj projekt na Burze filantropie, která je volně přístupná široké veřejnosti. Po prezentaci zástupci místní veřejné správy a firem rozhodují, komu a jakou podporu kdo udělí, a z jakého důvodu. Jednání je veřejné a transparentní. Činnost sociálních projektů tak může mít v kraji znatelně větší dopad, projekty jsou totiž finančně i materiálně lépe zabezpečeny a dostává se jim v regionu mediální pozornosti. Firmy, veřejná správa a neziskové organizace tak společně více spolupracují. Vytváří se tak dlouhodobé vztahy mezi podporovateli na jedné straně a neziskovými organizacemi na straně druhé.

Burzu filantropie podpořil český patron top manažer Pavel Kysilka: „Platformy, které spojují lidi, kteří by se jinak nikdy nepotkali, znásobují naší sílu a energii. Burza filantropie má navíc ohromný potenciál růstu, a já s jeho naplněním chci pomáhat.“

Soukromé firmy, veřejná správa a neziskové organizace se setkávají, aby společně diskutovaly o různých sociálních projektech a podpořily projekty v svém kraji. Může se jednat o podporu finančního charakteru, o věcné dary nebo různé služby. Inovační a skutečně přísný rámec umožňuje, že se tyto různé „světy“ nejen potkávají, ale navzájem i sbližují. Tato místní spolupráce při řešení různých sociálních problémů napomáhá rozvoji kraje a je tím nejlepším cílem, o který Burza filantropie usiluje. S rozšiřováním tohoto projektu do dalších krajů se již začalo.

Vedle tří hlavních vítězů obdrželo 12 sociálně inovačních projektů finanční ocenění ve výši 2 000 euro. Česká trojice z této dvanáctky:

  • Gypsy MaMa – Tripitaka o.s.
  • Ponožky od babičky – Elpida, o.p.s
  • #prsakoule – Loono, z.s.

Kontakt

  • PhDr. Magdalena Kordová: sozialmariecr@sozialmarie.org,  +420 776 578 487

Více informací o soutěži najdete na webu sozialmarie.org

 

Napsat komentář

Pin It on Pinterest