Marketingová čarodějnice

10 rad neziskovkám od marketingové čarodějnice

Marketing je jen pro komerční firmy! Tohle slýchám v neziskovkách poměrně často. Přitom právě díky marketingu je často možné nejen získat více peněz na provoz, ale i účinně pomoci více lidem.

Z definice je marketing všechno, co organizace dělá, aby vzbudila poptávku po svých výrobcích a službách. Do marketingu tedy podle mě patří nejen reklama, ale i to, jak se chováte, jak komunikujete, nebo jak o své práci přemýšlíte. Jak to udělat, aby váš marketing byl ještě účinnější? Vyzkoušejte následujících deset rad.

Obrázek: Magdalena ČevelováMgr. Magdalena Čevelová, MBA, je marketingová čarodějnice, poradkyně a lektorka. Drobným podnikatelům pomáhá získat více zákazníků, zlepšit obchodní výsledky, najít si místo na trhu, a především nacházet v práci smysl a radost. Nabízí marketingové kurzy pro začátečníky i pokročilé, podporu při sestavení marketingových plánů a poradenství v oblasti nastavení marketingu, budování značky a internetového marketingu. Doporučujeme její blog o marketingu.

  1. Určete si cíl. Každý rok alespoň jeden. Může to být objem vybraných peněz, počet klientů nebo jejich spokojenost vyjádřená v referencích. Je-li jasně specifikovaný, měřitelný, ambiciózní, reálný a termínovaný, budí ve vás nadšení a chuť ho dosáhnout. Když nevíte, kam jdete, téměř s jistotou tam nedojdete, zato ztratíte spoustu času a energie.
  2. Buďte odlišní. Zejména malé neziskovky často v očích veřejnosti splývají do šedé masy. Jasně si specifikujte, v čem budete jiní než ostatní. Co umíte dobře, komu konkrétně prospíváte a jakým způsobem. Jasně to lidem říkejte, ochotněji vás podpoří nebo se zapojí spolu s vámi.
  3. Zjistěte, kdo je vaše cílová skupina. Ne, není to každý. I když nabízíte něco opravdu obecně prospěšného, vaší cílovou skupinou je konkrétně definovatelná skupina lidí. Popište si ji. Jaká je? Co dělá? Jaké hodnoty vyznává? Co je pro ni důležité? Sepište si všechny skupiny, které mají nějaký vliv na vaši práci. Nezapomeňte ani na státní a veřejnou správu, místní úřady, vlivné lidi nebo média.
  4. Držte se svého poslání. Tenhle bod je pro neziskovky obvykle snazší než pro firmy v komerčním sektoru. Přesto se vyplatí nezapomínat, proč vlastně existujeme a jaké jsou naše vyšší záměry. Poslání samozřejmě může sloužit jen jako hezká dekorace v kanceláři nebo ve výroční zprávě. Užitečnější ale je, když v každodenním provozu pracuje pro vás. Můžete se od něj odpíchnout při tvorbě reklamního sloganu, hledání dodavatelů i zaměstnanců a v neposlední řadě i při výběru firem pro případný sponzoring.
  5. Hlídejte si rovnováhu. V neziskovém sektoru obecně nejsou peníze. Proto je snadné nechat si platit v jiné „měně“. Radost, vděčnost nebo naplnění je fajn. Pocit vlastní důležitosti či nenahraditelnosti a patent na rozum už méně. Je-li vaše energetická bilance vyrovnaná, dostáváte zpátky přibližně tolik, kolik dáváte. Když tomu tak není, jste podráždění, vyhořelí a otrávení. Nebo berete jinde – třeba svým přátelům či rodině. A vaše schopnost účinně pomáhat klesá.
  6. Učte se od expertů. Spoustu marketingových věcí lze jednoduše zadat nějaké agentuře. V mnoha případech to jde i za nízkou cenu, nebo dokonce zdarma. Práce v neziskovce se dá dobře využít k rozšíření vlastních dovedností a znalostí. Dívejte se odborníkům pod ruce, čtěte odbornou literaturu i články a choďte na kurzy. Nevíte, kdy se vám to bude hodit.
  7. Stanovte si rozpočet. I když peněz moc nemáte, určete si jasnou částku, například na rok, kterou hodláte za marketingové aktivity utratit. Vůbec neplatí, že dražší nástroje jsou automaticky účinnější. Jasně daný rozpočet vás bude tlačit k větší efektivitě. Neutratíte víc, než jste si stanovili, a snáze odoláte různým „výhodným“ nabídkám.
  8. Definujte zodpovědnost. Úkoly, přiřazené nikomu, většinou také nikdo nedělá. Marketing si rozdělte na několik jasných a srozumitelných oblastí a ke každé určete někoho, kdo ji bude mít na starosti. Takovou oblast může představovat správa webu, sociální sítě nebo třeba komunikace s novináři.
  9. Vyhodnocujte. Jestli je váš marketing vůbec k něčemu, nepoznáte, dokud ho nezačnete pravidelně měřit. Alespoň jednou za čas zkontrolujte, zda a jak rychle se blížíte ke stanovenému cíli. K dobře měřitelným parametrům patří třeba návštěvnost webové stránky, reakce fanoušků na sociální síti, počet telefonických dotazů nebo třeba počet zmínek v médiích.
  10. Oslavujte a chvalte se. Tohle je důležitý bod. Pokud to za vás nikdo nedělá, nebojte se hrdě poklepat na vlastní rameno. Motivace je důležitá. A když jeden projekt dobře uzavřete a oslavíte, bude pro vás snazší a veselejší pustit se do dalších.

Napsat komentář

Pin It on Pinterest